”Grön politik har stort inflytande på sjukvårdspolitiken”

Några frågor till regionråd Anders Åkesson (MP) som hamnar på plats 34 i Dagens medicins maktlista 2018. Tidningen listar årligen sjukvårdens 100 mäktigaste inom sjukvården. Anders hamnar på en hedrande 34 plats, jämfört med 42 förra året och räknas som en av Skånes främsta regionpolitiker.

Grattis! Hur känns det att vara en av de mäktigare i svensk sjukvårdspolitik?

– Det är så klart glädjande och också en sporre att jobba vidare med full kraft. Vi har från Miljöpartiet tagit fram ett hälso – och sjukvårdspolitiskt program som verkligen flyttar fram partiets positioner inom vårdområdet. Min plats på listan ska ses i skenet av det samt att Miljöpartiet är med och styr i 19 av 21 landsting. Vården är en central del av välfärden och det är grundläggande att vården blir mer jämlik över hela landet.
Vilken roll spelar den här typen av utnämning?

– Platsen i sig har ingen större betydelse, men visar på att grön politik har stort inflytande på sjukvårdspolitiken. Genom att säkerställa att samhället ger de bästa förutsättningarna för god hälsa. Det kräver vårdens arbete men också ett samhälle som byggs underifrån, genom till exempel en skola som ser alla och en bostadspolitik som ger alla förutsättning för en egen bostad. Vi behöver även säkerställa att vår omgivande miljö inte påverkar vår hälsa i negativ riktning.

Hur skiljer sig Miljöpartistisk sjukvårdspolitik från andra partier?

– Främst handlar det om att vi vill bygga ut den nära vården, primärvården, så att den verkligen kan fungera som den vårdnivå man kan känna sig trygg i att söka. Tillgängligheten till vården måste generellt bli bättre och tillgängligheten till primärvården är jätteviktig. Vi gröna är också tydliga i att vården och samhället måste arbeta mer förebyggande och med tidiga insatser, redan från tidig ålder fram till man blir äldre. Vi ser också behovet att säkerställa att vården blir en del av hela samhällsbygget. En annan del som skiljer oss gröna från vissa andra partier är hur vi ser på delaktighet och inflytande över sin egen vård. Man måste få ett bättre inflytande över sin egen vård. Detta är en viktig del i att vi ser människan som en helhet. Utifrån det driver vi gröna också på att stärka vården vid psykisk ohälsa som måste bli mer öppen, baserad på forskning och nära. Hela kedjan vid sjukdom och ohälsa måste fungera. Det är viktigt inte minst vid många sjukdomar och psykiatrisk sjukdom.Du kandiderar till riksdagen i höstens val. Vilka ser du som sjukvårdens största utmaningar de kommande åren?

– Omställningen till en bättre fungerade nära vård som fungerar tillsammans med den kommunala vården och elevhälsan. Alltför många hamnar idag mellan välfärdens stolar. Den bristande tillgängligheten till cancervården måste också vara ett område som förbättras. Det krävs också en förbättrad arbetsmiljö och ett mycket mer aktivt arbete med att få fler att arbeta i vården och vilja stanna kvar. Avslutningsvis så kommer digitaliseringen av vården behöva såväl skyndas samtidigt som det sker varsamt så att ingen lämnas utanför. Höstens val handlar om vilket samhälle vi vill ha. Ett land där vi tar ansvar för varandra och framtiden och vårt klimat. För mig är det självklart att välja en väg som kantas av ansvar medan andra väljer skattesänkningar och exkludering.