Earth Hour och Klimatveckan i Solna

2024-03-20

Varje år arrangeras Earth Hour av Världsnaturfonden WWF. Det är en timme för att uppmärksamma klimat- och miljöfrågorna. I Solna arrangerar vi en hel vecka – ”Tillsammans för klimatet”!

På Earth Hour släcker man ofta sina lampor i en timme för att symboliskt visa hur viktig klimatfrågan är. Det sker nu på lördag 23 mars klockan 20:30-21:30. I Solna har Miljöpartiet dessutom drivit på för en hel klimatvecka, som nu är verklighet!

Victoria Johansson (MP), kommunalråd i Solna med ansvar för miljö och klimat:

– Solna ska vara klimatneutralt år 2045, och jag är stolt över allt arbete som görs runt om i vår stad! Vi är glada över att uppmärksamma det genom klimatveckan, som vi kallar ”Tillsammans för klimatet”. Vi politiker, boende i Solna, företagare och föreningar – alla kan vi hjälpas vi åt för att bidra till en mer hållbar värld.

Vi i Miljöpartiet är också stolta över alla de klimatsatsningar vi redan drivit igenom, bland annat:

• Solceller på Solna stads byggnader
  • Energieffektivisering av Solna stads byggnader
  • Mer till gång- och cykelvägar, utbyggnad pågår
  • Fler laddplatser för elbilar
  • Nytt samarbete med Klimatkommunerna
  • Solna stad antar One Planet City Challenge
  • Norrenergi låter bli att sälja utsläppsrätter
  • Växthusgasbudget för analys och bättre styrning
  • Större miljö- och klimatenhet, en till miljöstrateg

Är du intresserad av vad du som privatperson och Solnabo kan göra?

Du kan börja med att släcka dina lampor i en timme på lördag kl 20.30, och kanske tända ett värmeljus istället! Som privatperson finns det också saker du kan göra i din egen vardag: till exempel att cykla, resa kollektivt eller gå när du har möjlighet, att handla och äta klimatsmart, att sortera ditt avfall, med mera.

Men vi tror ändå att det yttersta ansvaret ligger på politikerna! Därför gör det skillnad vem du röstar på. Den 9 juni i år är det val till Europaparlamentet, och där tas många beslut som har stor påverkan på klimatet. Rösta grönt för att vara säker på att skicka politiker som alltid kommer att prioritera klimatet!

Läs mer om Earth Hour på Världsnaturfondens hemsida: https://www.earthhour.org/

Läs mer om ”Tillsammans för klimatet”, vad du som Solnabo kan göra, och vad andra i kommunen gör, på Solnas hemsida: https://www.solna.se/tillsammans