Klimatkontrakt

Kommunen och lokala företag sänker utsläpp tillsammans

Ny satsning: Kommunen och lokala företag sänker utsläpp tillsammans

Värmdö kommun vill öka takten i klimatomställningen och krokar arm med lokala företag.

Tisdag den 16 april hölls den första dialogen med 16 lokala företag för att diskutera klimatkontrakt, ett samarbete mellan företag och kommun för att minska klimatutsläppen. Samtalet diskuterade olika lösningar för att aktivt bidra till klimatomställningen i Värmdö.

Jag är väldigt glad över det stora intresset som vi ser hos Värmdös företagare. Att så många företag kom till det första dialogmötet visar verkligen att Värmdös företag är engagerade och vill vara en del av lösningen, säger Kristina Paltén, ordförande för Klimat- och miljöutskottet.

Ett klimatkontrakt bygger på att de som skrivit på kontraktet gör åtgärder som är konkreta och ger resultat som går att mäta. Resultaten ska bidra till att förbättra klimatet. Genom klimatkontrakten vill kommunen inte bara minska utsläppen utan även synliggöra de företag som tar ansvar och arbetar aktivt och förebyggande för att minska sin klimatpåverkan.

Nästa dialog om klimatkontrakt hålls den 8/5.