Människan in centrum – Gör en gågata av Vasagatan!

Tycker du också att det är roligare i Västerås city när Vasagatan är en gågata som under Cityfestivalen? Vi tycker det ger liv åt centrum och skapar möjligheter till aktiviteter som annars inte är möjliga. Därför är ett av våra förslag i vårt handlingsprogram att göra delar av Vasagatan till en permanent gågata.

Vi vill att city ska vara en mötesplats för oss västeråsare och de som besöker vår stad och att den kan uppfylla flera olika behov såsom rekreation, upplevelser och shopping. Ett centrum måste ha en mångfald av aktiviteter inte enbart vara ett ställe dit man åker för att handla även om också det är en viktig del. City är också en miljö där många bor och arbetar, det vill säga tillbringar stor del av sin tid. Allt fler vill bo i de centrala delarna av Västerås och det ställer krav på att city också utvecklas och fungerar som en bra boendemiljö. Det ska finnas gott om rekreationsytor, gröna ytor, platser att sitta på. Luftkvalitén och bullernivån i centrum ska vara god. Det ska vara välstädat och rent med god belysning kvällstid för att öka säkerheten men som också kan vara en estetisk utsmyckning.

Ett exempel på historiskt dålig samhällsplaneringen är utbyggnaden av de stora handelsområdena Erikslund och Hälla i externa lägen. Dessa utarmar möjligheterna för en fungerade city- och stadsdelshandel och riskerar att bygga fast oss i ett bilberoende. Den utvecklingen vill vi bryta och införa stark restriktivitet för mer handel med livsmedel, kläder och skor i dessa områden. I förlängningen vill vi omvandla dessa handelsområden till blandade stadsdelar med inslag av verksamheter, kontor och bostäder.

Vi vill prioritera ett levande, grönt och välkomnande city. För att förbättra tillgängligheten för de kunder/besökare till city som är bilburna vill vi förbättra kollektiv- cykel- och gångtrafiken. Om fler som kan välja ett alternativ till bilen gör det, blir det också lättare för den som verkligen måste ta bilen att göra det. Vi anser inte att kommunala skattepengar ska gå till att subventionera bilparkeringar, skattemedlen ska då hellre läggas på kollektivtrafiken och förbättra cykelvägar- och utöka antalet cykelparkeringar, det senare är en det stor brist på i city.

Västerås city har de kvaliteter som en riktig stadskärna behöver för att anses attraktiv. Vi har vattnet, Svartån som rinner genom staden. Vi har slottet och parkerna. Vi har de gamla kulturmiljöerna på kyrkbacken och längs Köpmangatan och Bondtorget. Vi har galleriorna, småbutikerna, restaurangerna, caféerna, pubarna och nattklubbarna. Vi har de arkitekturhistoriskt intressanta blandningarna från olika tidsepoker som gör city spännande. Vi har angelägen offentlig konst, vackra fontäner och kulturinstitutioner som teatern, läns-och konstmuséet, biblioteket och konserthuset och våra kulturhus Växhuset och Culturen. Vi har mycket att vara stolta över.

För att utveckla city i Västerås under nästa mandatperiod vill vi:

• Omvandla Vasagatan mellan Stora gatan och Engelbrektsplatsen till en gågata med plats för både kommersiella och icke-kommersiella mötesplatser och ett sjudande folkliv.
  • Förbättra kollektiv- cykel- och gångtrafiken och göra fler cykelparkeringar.
  • Skapa en öppen mötesplats på Lögarängen där människor möts spontant över generations- och kulturgränser, med t e x, skejtpark, graffitivägg och lekplats, utomhusscen och utegym.
  • Att konsten ska ha en självklar del i stadsplaneringen.

Marléne Tamlin och Magnus Edström (MP) gruppledare och kandidater till Västerås kommunfullmäktige