Miljöpartister för stöd till Dawit Isaak

Under Malmöfestivalen finns möjlighet att manifestera för Dawit Isaak, vilket Mehmet Kaplan, Maria Ferm och Rasmus Ling gjorde på måndagseftermiddagen. Malmö stadsbibliotek och Svenska PEN har tillsammans gjort en cell mitt på Gustav Adolfs torg, som var och en kan sitta i en kvart.

Dawit Isaak har suttit fängslad i Eritrea utan rättegång sedan 2001. Han är svensk medborgare och har bott i Göteborg, men är uppvuxen i Eritrea. Han är journalist, och drev krav på demokratiska reformer under början av 2000-talet. Det finns flera organisationer som jobbar för att Dawit ska bli fri, och hålla uppmärksamheten vid hans fängslande kvar. Genom att det finns press i frågan så ökar chanserna för att han ska släppas.

För Dawits familj så handlar det om att få tillbaka sin pappa, man och nära vän. Men frågan handlar också om yttrandefrihet och mänskliga rättigheter på ett större plan. Om alla de ställen där det är farligt att yttra eller skriva något som de styrande inte gillar, och hur vi i varje läge måste försvara de demokratiska värdena.

Gå gärna förbi Gustav Adolfs torg under Malmöfestivalen om du är i närheten under veckan. Och läs mer om stödkommittén för Dawit Isaak på www.freedawit.com