Alla vill ha en bättre järnväg mellan Stockholm och Oslo.

– Verkligheten hänger ihop, arbetsmarknad, utbildningschanser och klimatet skulle må bättre av att statliga myndigheter ser helheten, säger Mats Gunnarsson.

Efter valet kom en gemensam utredning av bättre tågförbindelser till vårt viktigaste grannland. Det är jättebra. Om restiden sänks med en timme och 15 minuter så ökar tågets andel av resandet med 186 procent. Det låter jättebra men tyvärr har trafikverket valt en lösning som missar många viktiga nyttor om järnvägen dras på rätt sätt i Sverige. Studien påstår att en bättre järnväg inte är samhällsekonomiskt lönsam, trots stor klimatnytta.

– När en bättre järnväg planeras mellan Stocholm och Oslo finns det väldigt stor nytta och stråket samtidigt binder ihop Örebro med Karlstad och Västerås på riktigt. Den nyttan syns inte i den senaste utredningen, säger Mats Gunnarsson (MP) Oppositionsråd för Miljöpartiet de Gröna i Örebro län.

Örebro ligger nästan mitt emellan Oslo och Stockholm och Västerås ligger på samma sträcka när du åker bil. Ändå väljer Trafikverket att utreda ett stråk (västra stambanan) som inte går igenom Sveriges 6e och 7e största stad. Det som skulle ge så många styrkor där tåget ersätter både flyg och bilresor missar nu halva nyttan.

Norge är det land där flest svenskar jobbar. Det är det land dit vi exporterar näst mest. Det är också ett land som skickar hit väldigt många turister. Men det är också tre universitetsstäder mellan de två huvudstäderna, i den utredning som presenteras missar tåget två av dom tre, Örebro och Västerås. Då försvinner många vinster och nyttor. Att göra det enklare att resa emellan de fem stora universitetsstäderna är också fem stora arbetsmarknader som kopplas ihop. Det gör livet enklare och roligare för oss som bor här.

Sist men inte minst kräver klimathotet att trafikverket påbörjar insatser nu, på de sträckor som har störts potential och stråket där Karlstad – Örebro – Västerås binds ihop med huvudstäderna i stråket.

Mats Gunnarsson (MP)
Oppositionsråd region Örebro län

Bild: Utanför Örebro Slott står Kung Karl den 14:e Johan, som valdes av riksdagen i Örebro 1818. Kung Karl den 14:e Johan gav också namn till Oslos huvudgata.