Högskolestudenter har inte råd att vara sjuka

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, är partiets talesperson för högre utbildning och forskning. Här skriver hon tillsammans med Edit Holmqvist, utbildningspolitisk talesperson, Gröna studenter, Hedda Ottesen, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson, Gröna studenter, samt de båda språkrören för Grön ungdom Aida Badeli och Rebecka Forsberg.

De skriver bland annat att ”psykisk ohälsa är ett folkhälsoproblem som särskilt drabbar unga. Om studenter hade likvärdig tillgång till sjukersättning, karensdag och a-kassa som deras jämnåriga med anställning skulle ohälsan kunna motverkas. Vi kräver en elev- och studenthälsa som stärker ungas psykiska hälsa och tar oss ur den negativa spiralen.”

Gröna studenter, Grön ungdom och Miljöpartiet vill att studenter ska ha rätt stöd att vara friska, men måste också ha råd att vara sjuka. Därför vill vi:

• Reformera de sociala trygghetssystemen vid studier, så att de liknar motsvarande system för lönearbete i så stor utsträckning som möjligt.
  • Skapa en bättre koppling mellan lärosätena, studenthälsan och primärvården och ge mer resurser till uppföljande och förebyggande arbete.
  • Att heltidsstudier likställs med heltidsarbete för rätt till sjukpenning från Försäkringskassan.

Läs hela debattartikeln i ETC här, länk: https://www.etc.se/debatt/hoegskolestudenter-har-inte-raad-att-vara-sjuka