Alice Bah Kuhnke besöker Atelje Återbruk i Wadköping

Reportage i NA, 5 maj

Början på slutet för fast fashion

Alice Bah Kuhnke toppar Miljöpartiets lista till Europa parlamentet. Under besöker i Örebro blir det fokus på second hand och det som kallas ”början på slutet för fast fashion”.

Nerikes Allehanda följer med på besöket hos Sara Hillersberg, på Ateljé Återbruk i Wadköping. Med på besöket är också den lokala kandidaten ekobonden Adam Arnesson och Josefin Liljeqvist, designer som representerar Sverige i FN:s arbetsgrupp för hållbart mode och livsstil. Efter besöket hade de ett samtal om förutsättningarna för hållbart mode på ett fullsatt Stadsträdgården!

Nerikes Allehanda pratar med Alice om hållbart mode: ”I Sara Hillersbergs butik ”Ateljé Återbruk” passade Alice Bah Kuhnke också på att ta upp en av sina hjärtefrågor, nämligen hållbart mode. Som EU-parlamentariker sedan 2019 har hon varit med och förhandlat fram en lagstiftning som reglerar modeindustrin.

– Jag har arbetat med EU:s textilstrategi och den innehåller hela 16 olika lagstiftningar – alltifrån kemikalielagstiftning till krav på mänskliga rättigheter i produktionen.

–Textil- och modebranschen har varit i stort sett oreglerad, fast den är den fjärde största klimat- och miljöskadliga verksamheten .

Arbetet slutar emellertid inte nu när textilstrategin är fastslagen, utan fortsätter med att få lagstiftningen att fungera i verkligheten. Hon är hoppfull om framtida stora förändringar och benämner återbruk, återvinning och second hand som nya näringar.

– Vi kommer att få en enorm tillväxt inom de här näringarna de kommande åren.

– Vi lever på en planet med ändliga resurser, och vi kan inte utvinna nya material i den utsträckning vi gjort fram tills idag, utan vi måste börja se att en soffa kan bli en bröllopsklänning och ett par utslitna jeans en kudde.”

På eftermiddagen deltog Alice i en debatt arrangerad av Sveriges Elevkårer på universitetet.

Läs hela reportaget i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2024-05-05/alice-bah-kuhnke-tar-strid-mot-hochm-aterbruk-har-hamnat-i-stora-sopberg/

Läs också Expressens artikel med Alice här, länk [öppen för alla]: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/alice-bah-kuhnke-kampanjar-mot-modet-stryp-miljardvinsterna/