Menar liberalerna allvar med offentlighetsprincipen för friskolor?

Om liberalerna menar allvar måste de rösta för offentlighetsprincipen med oss!

Tillsammans har vi nu en riksdagsmajoritet för offentlighetsprincipen. Den 24 april har L möjlighet att visa att de menar allvar med sin omsvängning genom att stödja vårt förslag i riksdagen.

Den 10 april meddelade Liberalernas partiledare Johan Pehrson att Liberalerna svänger och nu vill se offentlighetsprincip även för friskolor. Så sent som dagen innan, den 9 april 2024, röstade dock Liberalerna nej till ett förslag från S, V, C och MP om att införa offentlighetsprincipen även för fristående skolor.

S, V, C och MP vill nu se att L menar allvar. Då måste L gå från ord till handling den 24 april, och då rösta för att offentlighetsprincipen ska införas även för fristående skolor.

– Om Liberalerna menar allvar måste de visa det i praktisk handling genom att tillsammans med oss rösta för det förslag om införande av offentlighetsprincipen för fristående skolor den 24 april. Annars är detta bara tomt prat från L, säger Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson (S), Daniel Riazat, utbildningspolitisk talesperson (V), Anders Ådahl, utbildningspolitisk talesperson (C) och Camilla Hansén, utbildningspolitisk talesperson (MP).

Bakgrund
Samtliga partier S, V, C och MP har skrivit motioner med krav på att offentlighetsprincipen ska införas även för fristående skolor.  I ett gemensamt ställningstagande i Utbildningsutskottets betänkande ”Övergripande skolfrågor” 2023/24:UbU9 framför S, V, C och MP att regeringen ska se till att offentlighetsprincipen införs.

Matilda Grebestam, presskontakt Socialdemokraterna, 072-215 66 99,
matilda.grebestam@socialdemokraterna.se

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Olle Romlin, presskontakt Centerpartiet, 072-254 64 22