Karlstad

Miljöpartiet i Karlstad sitter i politisk majoritet tillsammans med de fyra borgerliga partierna sedan 2010. Här på hemsidan finns information om politikområden och våra ledamöter i kommunfullmäktige.

I vårt eget handlingsprogram för mandatperioden 2014 - 2018 finns frågor vi driver.

Blogg     Facebook     Instagram     Twitter

Våra sex ordinarie ledamöter i kommunfullmäktige.
Våra prioriteringar

Klimat.

Karlstad minskar utsläppen av klimatgaser genom att fler åker buss, tåg och cyklar istället för bil. Kommunens lokaler värms upp energieffektivt och vi har en vindkraftpark i Vänern. Genom att källsortera matavfall kan vi göra biogas som driver våra bussar. Vi tar ansvar för Karlstads roll i att hindra klimatförändringarna.

Skola och utbildning.

Vi vill ha en skola anpassad för det moderna samhället. Där behövs flexibilietet och förmåga att lära om. Vi tror att färdigheter i många språk kommer kommer vara en nyckel till framtiden, liksom en bra koppling till arbetslivet. Vi vill att lärare ska få tid att vara lärare!

Jämställdhet.

Miljöpartiet de gröna i Karlstad är ett feministiskt parti som kämpar för större möjligheter för människor att vara som de vill utan stereotypa könsroller och diskriminering.

Kollektivtrafik.

I Karlstad ska det vara lätt att ta bussen när du ska åka lite längre. Vi vill ha tågstationer på fler orter i kommunen. Flygplatsen ska på sikt läggas ner och ersättas med snabba tåg till Oslo, Göteborg och Stockholm. Vårt mål är att du ska kunna resa hållbart i Karlstad.

Miljöpartiet de gröna Karlstad