ÖP debatt: Med KD:s skogspolitik finns få vinnare men många förlorare

11 december 2023

Skogen väcker helt klart starka känslor, men det blir ofta mer än känslor. Även vårt välbefinnande och vår hälsa påverkas när den privata ekonomin förlorar en inkomstkälla eller när vår svampskog försvinner.

Kristdemokraterna säger sig ställa sig på skogsägarnas sida och menar att hackspettar, artskydd och EU-direktiv är problemet. Men att fortsätta med kalhyggesbruk och förvandla våra skogar till papperskartonger, är det verkligen att stå på skogsägarnas sida?

Enligt Europeiska Kommissionens rapport i juli 2023 om skogliga värden är virkesuttag ett av de absolut minst lönsamma sätten att använda skogen. Till exempel är värdet på skogen faktiskt 10 gånger högre om man låter den stå som en klimatanpassningsåtgärd mot översvämningar, nästan lika värdefullt är det att låta skogen stå kvar som kolinlagring för att bromsa klimatförändringarna. Listan fortsätter, men problemet idag är att skogsägarna inte får betalt för dessa ekosystemtjänster, utan de kan bara få betalt för det som betalar sämst och det enda som Kristdemokraterna kämpar för, virkesuttag.

Miljöpartiet vill tvärtemot Kristdemokraterna sluta gynna de stora skogsbolagen på bekostnad av de många mindre och medelstora skogsägarna. Miljöpartiet vill ge de som äger marken rent juridiskt rimligt betalt för de fantastiska tjänster denna gemensamma tillgång ger oss. För det är just det skogen är, en gemensam tillgång som vi alla, människor, djur och växter ska kunna njuta och leva av. Kombinerat med en omställning till ett hyggesfritt skogsbruk där skogsägarna får mer för det virke de levererar samtidigt som skogen finns kvar ger oss både långlivade träprodukter och skogen kvar.

Med KD:s skogspolitik finns få vinnare men många förlorare. Till förlorarna hör de många mindre och medelstora skogsägare som idag tampas med rekordlåg lönsamhet, fast i ett system som tveklöst främst gynnar massaindustrin och de stora skogsbolagen. Med mer fokus på ekosystemtjänster och ett hyggesfritt skogsbruk med fokus på kvalitet snarare än kvantitet blir istället majoriteten av skogsägarna, den lokala ekonomin, klimatet, den biologiska mångfalden och lokalsamhällets rekreationsområden vinnare. En självklar prioritering för oss.

Till skillnad från KD (samt regeringen, S och C) innehåller Miljöpartiets budget stora satsningar på klimatanpassning så att skogsägarna kan få betalt för att låta skogen skydda oss mot översvämningar, ras och skred. Vi avsätter pengar till att skydda den samhällsnära skogen och ger stöd för att hjälpa ännu fler skogsägare att ställa om till ett hyggesfritt skogsbruk. Samtidigt som vi ökar stödet till de småskaliga jordbruken. På så sätt tvingas inte skogsägare att sälja ut sin skog eller använda destruktivt kalhyggesbruk vid till exempel generationsskiften.

Det är en politik som sätter skogsägarna före skogsindustrin där skogsägare äntligen får rimligt betalt samtidigt som människor, djur och växter kan fortsätta leva med vår skog.

Så om du vill värna rekreationsområden, maximera biologisk mångfald och skogens klimatnytta samt ge skogsägarna rimligt betalt för skogens ekosystemtjänster, ja då är det Miljöpartiets representanter du bör skicka till EU.

Elin Söderberg, MP, riksdagsledamot från Västerbotten och klimatpolitisk talesperson

Conny Wahlström, MP, gruppledare regionfullmäktige

Johan Ahlgren, MP, klimatambassadör

Läs debattartikeln här

Läs mer om EUs förslag på ersättning till skogsägare här.