Politik som gör
skillnad i Västmanland

Ett Västmanland fullt av liv

Vi som engagerar oss i Miljöpartiet de gröna i Västmanland är en del av en global grön rörelse som strävar efter en värld där alla kan leva goda liv utan att försämra förutsättningarna för kommande generationer. Vi vill föra en politik där vi lever inom naturens ramar, med insikt om vårt djupa beroende av varandra. Vi vill vara en röst för dem som inte kan göra sina röster hörda.

En grön analys av samhället bygger på en helhetssyn – allt hänger ihop och är beroende av varandra. Miljöpartiet de gröna föddes ur rörelser för miljö, solidaritet, jämställdhet och fred. Vi vill möta de utmaningar som mänskligheten står inför med en aktiv politik som gör skillnad.

Vi vill bygga en framtid att längta efter.

Tillgänglig och jämställd vård

Ansvarsfull klimatpolitik och ett hälsosamt Västmanland

För en ljusare framtid och en rimligare samtid

Aktuellt i Västmanland

Västmanland, 6 september 2022

Valvaka med Miljöpartiet Västmanland

Västmanland, 4 september 2022

Råd att leva – istället för billigare att släppa ut

Västmanland, 30 augusti 2022

Tillgänglig och jämställd vård

Aktuellt i Sverige

Vi måste skydda våra skogar – mejla miljöministern

MP: Oerhört svagt av regeringen i ålfrågan

Nya namn i Miljöpartiets styrelse

Toppkandidater i valen 2022

Marléne Tamlin

Drömmer stort – får det gjort!

Peter Ristikartano

Gruppledare Hallstahammar

Johannes Wretljung Persson

Johannes arbetar som processledare för Samhällskontraktet på Mälardalens universitetet där han möjliggör för ofentlig sektor, civilsamhället och näringslivet att tillsammans försöka lösa komplexa samhällsproblem. På sin fritid gillar Johannes att spela brädspel och kortspel vilket han även gör i sin egen spelbutik som han driver vid sidan om sitt jobb på universitet. Johannes står på andra plats som kandidat till Sveriges riksdag. Johannes hjärtefråga är att förbättra tågtrafiken i landet. Han kämpar för att tågen ska komma och gå i tid, så att det ska vara smidigt att arbetspendla eller åka på utflykt. Han vill binda samman Sveriges järnvägsnät med Europa, så att det ska vara roligt att tågsemestra i Europa. Med Johannes kommer tågen att gå som på räls!

Nyckelpersoner

Marléne Tamlin

Drömmer stort – får det gjort!

Pernilla Rinsell

Ordförande Västmanlands distrikt