Politik för alla i Jönköpings län

Grön ideologi

Ut med giftiga levnadsvanor och in med förnybar energi, billig & anropsstyrd kollektivtrafik, lönsam odling och konsumtion av ekologisk mat  — för alla.

Rent vatten i kranen är en självklarhet idag och det ska det vara imorgon med. Vad som händer imorgon vet däremot ingen. Därför vill vi att vårt Sverige ökar sin självförsörjningsgrad av beredskaps- och klimatskäl genom att bygga ett regionalt energilager för då plötsliga katastrofer inträffar.

Energi är viktigt på så många olika sätt. På landsbygden finns särskilt bra förutsättningar för sol-, vind-, och biobaserad energi. Framtidens effektiva transporter drivs av el och vi måste accelerera den utvecklingen genom batteriburen energi för bilar, cyklar, bussar och tåg.

Vidare ska det vara enkelt att ta sig från A till B. Under de 20 första åren som man växer upp i Jönköpings län ska man få åka kollektivt helt gratis, för att sedan ha råd med ett billigare busskort. I samband med detta vill vi främja bilpooler och lånecyklar som komplement till ett nytt, anropsstyrt system för busstrafiken. Åker man ändå inte kollektivt och inte vill låna någon bil eller cykel, ska alla i Sverige kunna ha råd med att köpa en elcykel genom våra subventioner.

Kontakta oss:

Adam Svensson – Politisk samordnare
073 264 10 90 – adam.svensson@mp.se
Ulrika Ekeroth – Koordinator
072 245 52 55 – ulrika.ekeroth@mp.se
Hasib Zolic – Hållbarhetskommunikatör
073 709 59 36 – hasib.zolic@mp.se

Facebook:s logotyp. Cirkulär form, blå bakgrund med ett vitt, "f" i mitten. Instagram:s logotyp. Cirkulär form, med olika färger inom formen, samt innehållandes en vektoriserad bild av en konventionell kamera.

Aktuellt i Jönköpings län

Jönköpings län, 11 juni 2022

MP möter Nordiska motståndsrörelsen

Jönköpings län, 10 juni 2022

När det svider i plånboken går det att köpslå om allt

Jönköpings län, 10 juni 2022

Miljöpartiet har bäst äldrepolitik! – pensionärsorganisationerna SPF, PRO, SKPF, RPG

Aktuellt i Sverige

Miljöpartiet vill katastrofsäkra sommaren

Miljöpartiet vill se höjda pensioner nu

Miljöpartiet är bäst! För tredje gången i rad.

Miljöpartiets nyckelpersoner

Adam Svensson

Är du oroad för framtiden, för klimatet och miljön? Det ska du inte vara, för problemet är löst för länge sedan. Allt vi behöver göra är att sätta igång. Det är min och din framtid som säljs för att den rike ska bli rikare och den fattige fattigare. Oljeföretag, tech-jättar, globala industrikoncerner och industriell köttproduktion lägger ofantliga summor på att påverka mina och dina åsikter, så att vi inte gör vad som krävs för att stoppa den negativa utveckling vi ser i världen. För vi befinner oss inte egentligen i en klimatkris, snarare en politisk kris. Många tekniker och metoder vi behöver för att sätta planetens utveckling på rätt spår har vi haft i många decennier, men eftersom de utgör ett allvarligt hot mot miljardärers intäkter så görs inte de investeringar som krävs. För investera måste vi, i hållbara energikällor, transportsystem och nya gröna jobb! Men vem ska betala? Miljardärernas lakejer på den högra sidan av politiken, skulle säga att du såklart måste betala, det är dina skattepengar vi måste ta! Men i en av historiens mest ojämlika tider är det sanslöst fånigt att påstå den rike inte ska ge mer än oss andra. Miljardärer kan förbli miljardärer, din skatt densamma, och trots det kan vi tillsammans bygga en stabil och säker framtid med progressiva tillgångsskatter och statlig belåning. Vi låtsas brottas med frågan om ”hur?” vi ska lösa klimatkrisen, när den egentligen frågan alltid varit ”om?” vi ska lösa den. Vad tycker du? Jag heter Adam och är med i Miljöpartiet för att jag inte längre orkar sitta och vänta på att vi ska fixa en hållbar framtid. Rösta grönt 2022 och ta Linköping, Sverige och världen i rätt riktning.

Anna Isaksson

Distriktsordförande

Emma Hult

Riksdagsledamot från Jönköpings län och ordförande i riksdagens civilutskott. Talesperson för HBTQ-frågor samt bostads- och idrottspolitik.

Lukas Yassin

Distriktsordförande Miljöpartiet de gröna i Jönköpings län