Politik för alla i Jönköpings län

Grön ideologi

Ut med giftiga levnadsvanor och in med förnybar energi, billig & anropsstyrd kollektivtrafik, lönsam odling och konsumtion av ekologisk mat  — för alla.

Rent vatten i kranen är en självklarhet idag och det ska det vara imorgon med. Vad som händer imorgon vet däremot ingen. Därför vill vi att vårt Sverige ökar sin självförsörjningsgrad av beredskaps- och klimatskäl genom att bygga ett regionalt energilager för då plötsliga katastrofer inträffar.

Energi är viktigt på så många olika sätt. På landsbygden finns särskilt bra förutsättningar för sol-, vind-, och biobaserad energi. Framtidens effektiva transporter drivs av el och vi måste accelerera den utvecklingen genom batteriburen energi för bilar, cyklar, bussar och tåg.

Det ska vara enkelt och effektivt att ta sig från A till B. Under de 20 första åren som man växer upp i Jönköpings län ska man få åka kollektivt helt gratis, för att sedan ha råd med ett billigare busskort. I samband med detta vill vi främja bilpooler och lånecyklar som komplement till ett nytt, anropsstyrt system för busstrafiken. Åker man ändå inte kollektivt och inte vill låna någon bil eller cykel, ska alla i Sverige kunna ha råd med att köpa en elcykel genom våra subventioner.

Facebook:s logotyp. Cirkulär form, blå bakgrund med ett vitt, "f" i mitten. Instagram:s logotyp. Cirkulär form, med olika färger inom formen, samt innehållandes en vektoriserad bild av en konventionell kamera.Regionprogrammet för Miljöpartiet i Jönköpings län med rubriken: "Klimatet kan inte vänta. Vi måste ställa om till ett hållbart samhälle NU.

Aktuellt i Jönköpings län

Jönköpings län, 25 april 2022

Planeringsmöte: Habo

Jönköpings län, 10 november 2021

Räddat strandskydd och mer skyddad skog

Jönköpings län, 21 oktober 2021

Vi satsar på det fria kulturlivet

Aktuellt i Sverige

Per Bolund om Nato

En budget för det gröna folkhemmet

Per Bolund leendes framför en sjöPer Bolund leendes framför en sjö

MP vill höja biståndet kraftigt

Miljöpartiets nyckelpersoner

Adam Svensson

Adam Svensson är politisk samordnare för Miljöpartiet de gröna i Jönköpings län, samt styrelseledamot för MP i Linköping

Anna Isaksson

Distriktsordförande

Emma Hult

Riksdagsledamot från Jönköpings län och ordförande i riksdagens civilutskott. Talesperson för HBTQ-frågor samt bostads- och idrottspolitik.

Lukas Yassin

Distriktsordförande Miljöpartiet de gröna i Jönköpings län