Insändare

Miljöpartiet värnar kulturen för demokratins skull

Miljöpartiet är Sveriges kulturparti. Med den gröna kulturpolitiken vill vi ge alla människor förutsättningar att utveckla sin kreativa, skapande och estetiska kraft. Vi vill vårda kulturarvet och samtidigt välkomna nya kulturyttringar, och ge kulturarbetare trygga arbetsvillkor. Miljöpartiet vill ge kulturen förutsättningar, värde och kraft utan att styra kulturens innehåll. Under pandemin har det blivit tydligt för oss alla hur viktigt kulturen är för oss, och hur sårbar den kulturella infrastrukturen är.

I dag invigs Kulturkvarteret i Örebro, passande nog med en pågående kulturfestival med livemusik, film och branschkonferens – Live at Heart. Det är ett helt kvarter med konserthus, bibliotek, kulturskola, scener – en riktig mötesplats. Nu ska kvarteret fyllas med verksamhet, och det är viktigt att hela Örebro och hela länet känner sig välkomna att fylla kvarteret med ett sprudlande kulturliv. För Miljöpartiet har det under hela processen varit särskilt viktigt att värna barns och ungas inflytande över verksamhetens inriktning.

Länk: Läs insändaren i sin helhet här.

4 september 2021 na.se