Val 2018: Prioriterade frågor

Lyssna

Vi vill ställa om Askersund till en hållbar kommun nu! Vi i Miljöpartiet vill rädda klimatet, förbättra skolan, utveckla jämställdheten och försvara mångfalden.

MP:s toppkandidater i kommunvalet: Margareta Widell, Ingrid Fries Hansson, Anne Helgesson och Anna Gransten.

Klimatsmarta val
Vi vill göra fler smarta val och investeringar i Askersunds kommun. Vi vill investera i solel och driva kommunens bilar på el eller biobränslen. Vi vill få en biogasmack till kommunen och kommer att fortsätta jobba för en effektiv kollektivtrafik. Vi vill också att all nybyggnation i kommunen sker på ett så hållbart sätt som möjligt.

Vi vill servera bättre mat i våra verksamheter – klimatsmart, lokalt odlad och mer vegetariskt. Vi vill ge möjlighet till ätbara skolgårdar på alla våra förskolor och skolor. Vi vill skapa en giftfri miljö i våra verksamheter genom att skadliga produkter och byggnadsmaterial byts ut mot sunda alternativ.

Biologisk och mänsklig mångfald
Vi vill ha ett Askersund som är rikt på mångfald och variation. Vi vill skydda Vätterns vatten, värna stränderna, skapa fler naturreservat och göra vad vi kan för att skydda honungsbiet från utrotning. Vi vill undvika konstgräs på kommunens idrottsplatser för att förhindra att mer mikroplast sprids. Vi vill HBTQ-certifiera våra verksamheter, investera i ett allaktivitetshus och fortsätta erbjuda ett rikt och varierat kulturutbud.

Vi vill vara en kommun med nöjda medarbetare, boende som trivs och dit man gärna flyttar. Vi vill behålla och vidareutveckla det småskaliga och lokala näringslivet för att skapa arbetstillfällen och ge god service. Vi vill återbruka och reparera mera för att spara pengar, värna om miljön och skapa sysselsättning.

Kandidater i kommunfullmäktigevalet
1. Margareta Widell, pensionerad distriktssköterska, Askersund