Besök på Stora Björksved

Småskaliga, lokala producenter är otroligt viktiga för en levande landsbygd, vårt närsamhälle, och för vår lokala ekonomi.

Vi rullar in på gården vid Stora Björksved. Gårdsbutiken och fiket ligger på vänster sida, med ett mysigt och rustikt inrett rum med krulliga fårfällar som klär stolarna. Eva-Lena tar glatt emot besökarna, hon har precis varit i hagen med sina får. De slår sig ner runt bordet, och med varsin kopp kaffe börjar de samtala. Hur är det att vara egenföretagare i Åtvidaberg?

Den byråkratiska bördan, den ekonomiska tröskel det innebär att göra sin första anställning, det är minst sagt en utmaning. Men Eva-Lena är kreativ, och genom att kombinera allt som finns på gården får hon det att fungera bra. Fåren går att boka för klappning, barngrupper kan besöka gården, inredning, hantverk och fika går att köpa. Trots att det finns röster som höjs för att montera ner både djurlagar och miljölagar, lyfter Eva-Lena de höga kraven snarare som en möjlighet. Att ha glada djur verkar vara en del av kärnverksamheten på gården.

Eva-Lena berättar att det som lockat henne faktiskt var djuren. Det i kombination med ett väldigt högt tempo i arbetslivet, gjorde att hon till slut valde att byta spår. Att få mer tid och närvaro hemma har gynnat hela familjen säger Eva-Lena.

Linda Ivarsson, Ordförande för Miljöpartiet i Åtvidaberg säger:

”Att få möjlighet att byta spår och göra det man brinner för är viktigt, och i det här fallet har det gynnat hela Åtvidaberg. En medborgarlön skulle garantera en ekonomisk trygghet, vilket gör att fler skulle kunna byta spår och förverkliga sina drömmar”

Vi visas runt och får se bikupor i grönskan, höns som strosar runt och en glad hund som gör dem sällskap. Lite längre bort betar fåren.

Rebecka Le Moine, riksdagsledamot för Miljöpartiet:

”En hållbar omställning förutsätter en levande landsbygd. Att värna den lokala ekonomin och det småskaliga, går ofta hand i hand med att värna den biologiska mångfalden.”