Budget 2022 – för ett hållbart Botkyrka!

Idag presenterar Miljöpartiet, tillsammans med Mittenmajoriteten i Botkyrka kommun, mandatperiodens sista budget, budgeten för 2022.

För oss inom Mittenmajoriteten har det varit viktigt att budgeten handlar om en stark återstart i pandemins skugga. Därför fokuserar vi på att stärka de områden som har haft det särskilt svårt under pandemin – skolan, omsorgen och föreningslivet.

I budgeten för 2022 innehåller bland annat höjda löner inom omsorgen och bostadslots för seniorer som ska kunna ge service och vara behjälpliga i bostadsfrågor. Vi inför skolfrukost på kommunens grundskolor och utökar satsningen på fler vuxna i skolan. För att bana väg för en kreativ och levande återstart genomförs ett rejält handslag med föreningslivet med höjt föreningsstöd, införandet av en trygghetspott och en kvalitetshöjning på fritidsklubbar och gårdar. Vi satsar på tryggheten i Botkyrka genom att förstärka visselblåsarfunktionen inom kommunen och utöka arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Och vi presenterar självklart krafttag för naturen och klimatet! Under 2022 kommer kommunen bland annat att etablera gröna parkeringsplatser för miljöbilar, öka kunskapen om möjligheten till förnybara energikällor och utöka målgruppen för Fältbussen.

För oss i Miljöpartiet har det även varit viktigt att accelerera kommunens klimatarbete och minska kommunens klimatpåverkan och utsläpp. Vi har sedan längre tillbaka haft ett lokalt hållbarhetsmål om att kommunen som organisation ska vara klimatneutral till 2025. Nu integrerar vi detta mål in i Mål och budget-dokumentet så att styrningen förbättras och målet följs upp årligen. Vi har även etablerat mål i nämnderna som serverar mat – utbildningsnämnden och vård- och omsorgsnämnden – om att matsvinn och utsläpp från inköpta livsmedel ska minska.

I budgeten för 2022 lägger vi även ett uppdrag om att kommunen ska upphandla ett verktyg för att följa kommunens utsläpp och visualisera möjliga handlingsvägar för att uppnå klimatneutralitet.

Budgeten innehåller fler gröna vinster. Mer nyheter presenteras i våra sociala medier – glöm inte följa oss på Facebook och Instagram!