Extremväder är ett hot mot äldre Botkyrkabors hälsa

Debatt: Extremväder hotar äldres hälsa

Den pandemi vi har befunnit oss i har visat tydligt att vårt samhälle inte är så robust som vi kanske velat tro. På samma sätt som vi behöver rusta samhället för nya pandemier så kommer vi att behöva rusta samhället för klimatkrisens effekter, bland annat extremväder. Hur vi agerar i klimatkrisen är livsviktigt.

Till skillnad från coronapandemin, då fokus låg på att skydda våra riskgrupper, är vi alla i riskgruppen för klimatkrisens konsekvenser: såväl vi som lever nu som framtida generationer och livet på jorden. Dock kommer ett förändrat klimat med högre temperaturer, liksom pandemin, att drabba de sköra grupperna extra hårt.

Klimatförändringarna utgör en stor utmaning för vård och omsorg. Vi vet att äldre drabbas hårt av extrem hetta, och det gäller även personer med funktionsvariationer. Och vi vet med säkerhet att extremväder kommer bli vanligare.

Men klimatkrisen påverkar inte bara sköra gruppers hälsa, utan även vår möjlighet att erbjuda vård till dem. Exempelvis genom att extremväder orsakar strömavbrott och att värmeböljor leder till vattenbrist.

En anpassning av kommunens vård och omsorg krävs för att begränsa sårbarheten av klimatförändringens effekter.

Kommunen har redan gjort mycket, särskilt på våra vård- och omsorgsboenden. Exempelvis har boenden rustats med fläktar, riktlinjer för värmeböljor har införts och byggnadskrav på framtida äldreboenden har tagits fram så att de inte ska bli överhettade. Kommunen har även tagit fram en plan för trygghetspunkter dit kommuninvånare kan ta sig vid samhällsstörningar. Vi ser stor potential i att använda dessa trygghetspunkter bland annat vid värmeböljor.

Men mer måste göras. Ingen ska behöva sitta ensam med oro för att inte kunna andas eller utan tillgång till vatten i en kvävande värmebölja. Det finns ett behov av att förbättra beredskapen för äldre och personer med funktionsvariationer som får omsorg av sina anhöriga i hemmet, samt mot äldre som inte har omsorgsinsatser, eftersom de trots allt är i riskgrupp.

Rådgivningen till anhöriga och personer i riskgrupp måste stärkas. Kommunens rutiner vid värmeböljor måste förankras även hos dessa grupper. Vi kan inte förlita oss på att de söker upp informationen själva, utan vi måste arbeta uppsökande för att få ut den. Detta handlar om att rädda liv.

Det är vårt gemensamma agerande som har skapat den klimatkris vi befinner oss i, och som nu utsätter våra äldre och personer med funktionsvariationer för fara, därför måste vi ta ett gemensamt ansvar för att skydda dessa grupper. Det är kommunens ansvar att ta ledningen i detta arbete och bygga ett samhälle som skyddar mot klimatförändringarnas effekter. Våra äldre, personer med funktionsvariationer och deras anhöriga måste kunna lita på att kommunen skyddar dem och tar ansvar.

// Isak Nobuoka (MP), #7 på vår lista till kommunvalet och ledamot i vård- och omsorgsnämnden, och Niklas Gladh (MP), #1 på listan till kommunvalet samt kommunalråd och ordförande i socialnämnden