Krossa machokulturen i tidig ålder

Hur pratar vi egentligen med våra barn om saker som samtycke, kärlek och våld? Och vad det betyder att vara en man? Det är dags att sluta med bortförklaringar som “pojkar är pojkar”. Det är dags att ta varningstecken på allvar.

När en ung människa börjar glida in på den kriminella banan har det redan funnits många varningstecken. Det har funnits många möjligheter att vända trenden och visa barnet en annan väg att gå.

För samhällsproblem som mäns våld mot kvinnor börjar med killars våld mot tjejer. Och samhällsproblem som att våra unga går med i gäng har också ett ursprung. Det kanske börjar med att man bevittnar våld och kriminalitet som barn. Att man inte har något vettigt att göra efter skolan. Att man mår psykiskt dåligt och inte vet vem man ska vända sig till för hjälp. Till slut kanske gemenskapen i ett kriminellt gäng verkar lockande. Till slut kanske man tror att aggression och kriminalitet är ett bevis på att man är en man. Till slut kanske man känner en ilska mot samhället.

Vi måste stärka det förebyggande arbetet för att skydda våra unga från den brottsliga banan. En viktig del i detta är att redan i tidig ålder hjälpa våra barn att ifrågasätta könsnormer och den skadliga machokulturen. Insatser i skolorna och på fritidsgårdarna spelar en viktig roll i detta.

Botkyrka kommun arbetar redan med våldsförebyggande i skolor. Bland annat används de våldsförebyggande arbetssätten Mentors in Violence Prevention (MVP) och Tåget. MVP är ett ledarskapsprogram för mentorer i årskurs 9 som utbildar barn i årskurs 6 i hur de kan förebygga våld, motverka stereotypa könsnormer och vara förebilder på sin skola. Tåget används för de yngre årskurserna där elever utbildas i hur de kan förebygga våld och får träna på olika situationer med att säga ifrån mot våld.

I dagsläget finns MVP på fem skolor och Tåget på åtta skolor i Botkyrka. I och med att det finns tjugotvå kommunala skolor i Botkyrka ser vi att det finns stor potential i att utöka dessa arbetssätt.

Vår vision är ett Botkyrka där alla trivs och känner sig trygga. Därför vill vi i Miljöpartiet, som ett vallöfte till den kommande mandatperioden, se en förstärkning av det förebyggande arbetet mot våld och kriminalitet, redan i tidig ålder.

Vi vill att de våldsförebyggande arbetssätten MVP och Tåget ska införas i alla skolor och förskolor.

Samtidigt vill vi satsa på tidig upptäckt av beteende hos barn som kan vara varningstecken, så kallat “normbrytande beteende”, som kan vara allt ifrån att bryta mot föräldrars regler, skolka, snatta, och klottra till mer allvarliga beteenden såsom att slåss, hota, sexuellt ofreda andra och plåga djur. Dessa beteenden ska ses som en varning om att allt inte står rätt till. De som möter barn tidigt i livet, till exempel personal i skolan och på familjecentralerna, ska samverka för att tidigt ge familjer stöd för att hantera problematiken i tidigt skede och vända trenden.

Vi gör inte våra barn någon tjänst genom bortförklaringar eller att blunda för oroväckande beteenden. Vi måste ta ansvar och ge stöd redan i tidig ålder för att ge våra barn bra framtidsutsikter och förutsättningar att inte glida in på den kriminella banan.

// Niklas Gladh (MP), kommunalråd och ordförande i socialnämnden, och Asiah Altjewa (MP), ersättare i socialnämnden