Kommunen kritisk till förslag om bussneddragningar

Botkyrka kommun kritisk till regionens förslag till trafikförändringar

Botkyrka kommuns svar på regionens remiss om trafikförändringar 2024 är precis vad vi i Miljöpartiet Botkyrka anser: att förslaget är negativt för våra medborgare – speciellt förslagen om nedläggning av vissa busslinjer. Vi vet att många av våra invånare snarare har behov av en stärkt kollektivtrafik för att ta sig till och från sina arbeten och fritidsaktiviteter.

Bland annat finns förslag att lägga ner direktbussarna till Fridhemsplan (såsom 151 och 743) eftersom de anses vara parallellgående med spårtrafik. Vi håller inte med om detta. Början av linjerna går ofta där det inte finns spår och fångar upp boende längs vägen för att enkelt och utan byten tas sig in till Fridhemsplan för eventuell fortsatt resa i norra delarna av Stockholm.

Vi behöver också ha en förstärkning av busstrafiken mellan Tumba och Alby, bland annat för att kunna stärka upp när det är problem i pendeltågen, men även för att förenkla resorna inom kommunen.

Vi ser också att det framöver behöver stärkas upp med bussar till Riksten. Där har vi många boende, men också flera företag och kommunal verksamhet vars personal på ett enkelt sätt ska kunna ta sig till sina arbeten.

I ett hållbart samhälle behöver vi bygga ut kollektivtrafiken till ett rimligt lågt pris för resenären. Miljöpartiet har på riksnivå föreslagit ett Sverige-kort på 499 kr per månad för lokaltrafiken i hela landet, så som Tyskland har gjort med gott resultat.

Ett stort ansvar för detta ligger på staten för att möjliggöra en bra och tillgänglig kollektivtrafik i hela landet. Som det är nu kommer regionerna behöva ekonomisk hjälp från staten för att kunna upprätthålla en viss standard och lösningen är då inte (så som regeringens politik gör gällande) att dra ner på den hjälpen.