Grattis till dig som bor i Hallunda-Norsborg!

Välkommen ut i ditt naturreservat: Mälarskogen!

Igår, 21 juni, tog kommunfullmäktige i Botkyrka kommun beslut om att bilda Mälarskogens naturreservat, ett nytt naturreservat i norra Botkyrka.

Naturreservatet sträcker sig från Slagsta strand till Norsborgs vattenverk. Att alla Botkyrkabor, oavsett kommundel, ska få tillgång till vacker natur är viktigt för oss i Miljöpartiet, därför är vi glada att få säkra detta naturområde för de som bor i Hallunda-Norsborg.

– Den strandnära skogen som redan idag är ett fint promenadstråk bevaras för framtiden, för närboende och andra Botkyrkabor. Detta är ett viktigt beslut för klimatet och den biologiska mångfalden. Skogen är viktig ur ett klimatperspektiv genom bindandet av kol. I vattnet utanför Slagstabadet skyddar vi viktiga vattenväxter och fisk. I skogen hittar vi bevarandevärda svampar och här lever sällsynta fåglar som spillkråka och mindre hackspett, säger Niklas Gladh (MP), kommunalråd, om naturreservatet.

Läs mer om beslutet här på kommunens hemsida.

Välkommen ut i naturen! Välkommen ut i ditt naturreservat: Mälarskogen!