Program mot invasiva främmande arter

Parkslide. Jätteloka. Blomsterlupin. Gul skunkkalla. Kanadensiskt gullris. Sibiriskt fetblad. Mördarsnigel. Märlkräfta. Listan blir lång, men nu har Botkyrka kommun antagit en plan mot invasiva främmande arter.

Genom årtusendena har arter spridit sig runt om i världen. Det har skett och sker oftast långsamt utifrån förändringar i klimat eller andra förutsättningar. Då har flora och fauna över tid kunnat anpassa sig till varandra i naturliga ekosystem.

Det som händer när vi får in invasiva främmande arter, exempelvis genom båttransporter eller att de följer med andra varor, är att vissa av dessa arter snabbt slår ut de inhemska arterna och då kan hela ekosystem kollapsa.

Ett exempel är lupinen som lätt konkurrerar ut allt inhemskt i dess närhet – så även om den är vacker så måste den bort. Vissa är svårare att få bort än andra, som parkslide som riskerar att sprida sig ju mer man försöker ta bort den.

Därför är det viktigt att kommunen nu har beslutat om ett program för att förhindra spridning av dessa främmande invasiva arter. Programmet är kopplat till vårt naturvårdsprogram ”Botkyrkas gröna värden” och tydliggör vem som ansvarar för vad: länsstyrelsen, fastighetsägare, naturvårdsverket samt kommunen.

Med i programmet finns ett handlingsprogram som mer detaljerat beskriver hur vi inom den kommunala organisationen ska arbeta med detta. Exempelvis behöver vi ha koll på vilka växter kommunen köper in och planterar, vi behöver göra undersökningar och när vi upptäcker en invasiv art, rapportera in det till det nationella registret av invasiva arter. Och som fastighetsägare är kommunen skyldig att bekämpa invasiva arter på kommunal mark och i vatten.

Så med detta program att stoppa de invasiva arterna, hoppas vi att den naturliga floran och faunan kan hitta tillbaka.

Läs mer i kommunens nyhet: Nytt program mot invasiva främmande djur- och växtarter