Degerforsare var med och planerade Miljöpartiet 1980

Inför bildandet av Miljöpartiet i Sverige hölls ett allra första planeringsmöte hemma hos initiativtagaren Per Gahrton. Det var den 30 september 1980 och mötet ägde rum i Gahrtons lilla enrumslägenhet på Henriksdalsberget i Nacka.
Det var 18 personer som trängdes i Per Gahrtons lilla etta och en av dem var degerforsaren Lasse Lidén. Gahrton hade i många år varit en välkänd profil inom Folkpartiet. 1980 hade Per Gahrton lämnat Folkpartiet och skrivit boken Det behövs ett framtidsparti. Lasse Lidén, som tidigare varit aktiv inom Socialdemokraternas ungdomsförbund SSU, hade läst Gahrtons bok och blivit imponerad av hans politiska idéer.

– Inför detta första möte hade det inte varit tal om namnet Miljöpartiet, minns Lasse Lidén. Per Gahrton ville att vi skulle heta Framtidspartiet. Men så var det någon på mötet som framhöll att det här med miljö blivit aktuellt och föreslog namnet Miljöpartiet.

Någon månad senare var Lasse Lidén med och bildade Stiftelsen för ett Framtids- och Miljöparti i Solna och då hade namnet Miljöpartiet slagit rot hos majoriteten av deltagarna. Så det var det partinamnet som medlemmarna enades om vid det partibildande mötet i Örebro i september 1981.

På den tiden bodde Lasse Lidén i Stockholm men i april i år har han bott i Degerfors i 16 år. Han är med i styrelsen för Miljöpartiet de gröna i Degerfors.