Minnesord för Enar Rådberg

En stor miljöprofil är död. Som ledamot i kommunfullmäktige var Enar Rådberg under många år Miljöpartiets främste företrädare i Degerfors. Vi som hade förmånen att arbeta nära honom inom politiken beundrade hans brinnande entusiasm och hans starka engagemang för en renare värld.
Redan 1988 var Enar med och startade Miljöpartiets lokalavdelning i Degerfors och han var under flera år ordförande. Han var alltid full av idéer och behöll sin entusiasm även då han arbetade i motvind.

Enar Rådberg var en mångfacetterad människa. I unga år tävlade han framgångsrikt inom skidsporten. Vid Karlskoga Folkhögskola utbildade han sig till fritidsledare men kom att huvudsakligen arbeta som arkivarie. Han hade ett genuint intresse för Degerfors historia.

Det var främst de små människornas väl och ve som Enar kämpade för. Han var ordförande för Elöverkänsligas Riksförbunds lokalavdelning i Karlskoga-Degerfors och han var länge engagerad inom Landstinget i Örebro län. Enar Rådberg blev 81 år. Förutom av sina närmaste sörjs han av många människor inom den svenska miljörörelsen.