Gör det lättare för flera att cykla

Johanna Ghattas är ledamot i kommunfullmäktige i Degerfors för Miljöpartiet. Inför kommunfullmäktiges möte på måndag den 27 februari har MP lämnat in en motion för att Degerfors kommun gör det lättare för fler att cykla, genom att bland annat låna ut olika typer av cyklar och se till att underlätta för service och reparation.

Johanna beskriver cyklingens många fördelar för hälsa, samhällsbyggnad och så klart för att minska våra utsläpp.

Att vi i dagens samhälle rör på oss för lite är ett välkänt faktum. Det är också välkänt att vi mår både fysiskt och psykiskt bra av motion. Samtidigt ökar den psykiska ohälsan i vårt samhälle. Aldrig någonsin har så många svenskar medicinerats med antidepressiva läkemedel. Även många unga.

Miljöpartiet i Degerfors jobbar hela tiden för ökad demokrati och mer engagemang. Vårt samhälle blir trevligare ju fler som bidrar med idéer och synpunkter. Har du andra förslag på hur vi kan öka cyklandet i Degerfors kommun? Lämna gärna in ett medborgarförslag.

Kom till Folkets Hus på måndag 27 februari, klockan 18:30 och lyssna på dina företrädare i kommunens alla politiska partier.

Läs hela insändare från Johanna Ghattas på Karlskoga Tidning – Kuriren här, länk; https://www.kt-kuriren.se/2023/02/26/johanna-ghattas-mp-i-degerfors-tycker-att-foraldrar-ska-hjalpa-barnen-att-pumpa-cykeln-i-stallet-fo/