Öka takten i klimatarbetet!

Varje insats spelar roll – öka takten i klimatarbetet!

Johanna Ghattas (MP) skriver om IPCC rapport som kom i slutet på mars och om den interpellation Miljöpartiet skickat in till nästa kommunfullmäktige. Våra utsläpp hotar människoliv och ekosystem. Det är ställt – bortom allt tvivel! – att det är människans utsläpp från fossila bränslen och jord- och skogsbruk som har orsakat att jorden nu blivit 1,1 grader varmare.

Miljöpartiet i Degerfors vill veta vilka åtgärder Degerfors kommun kommer att vidta för att Degerfors kommun ska uppfylla sin del av Parisavtalet? Frågan ställs till ansvarigt kommunalråd och kommer att debatteras på kommande kommunfullmäktige.

MP vill också att Degerfors Energi- och klimatprogram ska antas snarast möjligt. Programmet är klart och det innehåller mål och åtgärder för att:

● Degerfors kommunkoncern ska vara fossilbränslefri 2030

● minska utsläppen av växthusgaser

● öka andelen energianvändning som består av förnybar energi

● energianvändningen ska vara mer effektiv och

● minska de konsumtionsbaserade utsläppen.

Johanna Ghattas skriver vidare att Degerfors kommun behöver fortsätta framåt med klimatarbetet skyndsamt. Då behövs en tydlig, intelligent och modig politisk styrning. Bara så kan vi säkra framtiden för våra unga och för kommande generationer.

Läs hela debattartikeln i KT-Kuriren här, länk [öppen för alla]: https://www.kt-kuriren.se/2023/03/24/johanna-ghattas-mp-vill-att-degerfors-kommunkoncern-ska-vara-fossilbranslefri-2030-98fa1/