Vill slå vakt om a(MP)eretimmar genom att samköra i elbilspool

Miljöpartiets toppkandidat Johanna Ghattas intervjuas i Karlskoga Tidning/Kuriren inför valet. Förra valet åkte Miljöpartiet ur kommunfullmäktige i Degerfors. Nu siktar de på att återta platser. Johanna säger: ”- Ja, jag tror det är många som tycker det är viktigt med klimat- och miljöfrågor.”

Johanna berättar att hennes hjärtefrågor är ett aktivt klimatarbete, att stärka skolan och att öka den biologiska mångfalden. Hon säger vidare: ”- Många säger att höjda bensinpriser drabbar de fattiga och de på landet och att enda sättet att hjälpa dem är att sänka bränslepriserna. Men sänker vi så gör vi det för alla, även där man kan åka kollektivt, och de som bor i storstad och äger en bil har bra ekonomi. Då är det bättre med riktat stöd till lantbrukare och där det inte går kollektivtrafik, säger Ghattas.”

Johanna får också berätta om kollektivtrafiken och om Miljöpartiets vallöfte i regionen, att halvera biljettpriserna, och vad man tycker om de nedlagda busslinjerna till och från Åtorp.

”- Det är inte vår budget, utan regionen som gjort neddragningarna. Vi vill se ett väl utbyggt bussnät och kollektivtrafik. En busslinje ger en signal om att det är en viktig plats i vår kommun, men jag vet att bussen körts tom en del. Man får se till hur man ska få folk att åka mer istället för att lägga ner, kanske gå ned i busstorlek, ta ut maxpris på 100 kronor och se hur man kan skala upp det med skoltrafiken.”

Läs hela artikeln i Karlskoga Tidning/Kuriren här, länk [för prenumeranter]: https://www.kt-kuriren.se/2022/08/27/miljopartiets-johanna-ghattas-infor-valet-i-degerfors-kommun-om-elbilspooler-och-klimatarbete/