Det saknas fortfarande resurser

Det saknas fortfarande resurser !

I Sverige är det nästan 15 % av eleverna som går ut grundskolan med ofullständiga betyg och därmed saknar behörighet till gymnasiet. I andra EU-länder ligger snittet på 5%. Att genomgå en gymnasieutbildning är den viktigaste faktorn för ett gott liv. Ofullständiga studier är en grogrund för psykisk ohälsa, utanförskap, drogproblem och kriminalitet.

Därför måste vi satsa mer på skolan för att inte få större problem i framtiden.

I Enköping har vi sparat på skolan under många år, förutom budgeten för 2021 och 2022, då den ökade något. En grundskoleelev i Enköping får dock fortfarande 10% mindre skolpeng jämfört med snittet i Sverige och jämförbara kommuner. Den här politiken är en katastrof vars effekter syns tydligt i dagens samhälle. Eleverna slås ut från skolan, samtidigt som arbetsmarknaden skriker efter personal. Det är också genom en bra skola och fritidsverksamhet, som man kan bryta nyrekryteringen till kriminalitet och utanförskap.

Lärare vet att nyckeln till kunskap går genom språket, att prata, läsa och skriva. Det grundläggs redan i hemmet och förskolan. I skolan ska det systematiseras för att kompensera ett mer digitalt samhälle. Det är genom språket eleverna även klarar andra ämnen och det är genom språket vi integrerar våra invandrare. Genom ökade resurser till skolan minskas utslagningen och framtiden blir ljusare.

Ge alla elever förutsättningar att få utveckla sina intressen. Alla elever vill lyckas och alla elever behövs!

Georg Olsson

Soroor Moetazed