En budget med möjligheter

Sverige präglas av höga energipriser, inflation, klimatkris och en kraftig förlust av biologisk mångfald, vilket skapar stora utmaningar. Samtidigt pågår ett krig i Europa, svältkatastrofer och extrem fattigdom runt om i världen. Nu krävs ett tydligt ledarskap och en solidarisk politik som vänder dessa utmaningar till möjligheter. Miljöpartiets budget för 2023 i riksdagen, visar att det går att tänka nytt. Det är möjligt att nå våra klimatmål trots tuffa ekonomiska tider och en osäker omvärld, samtidigt som vi ökar  jämlikheten och tar tag i våra stora välfärdsutmaningar.

Under brinnande klimatkris och döende artmångfald valde regeringen att halvera anslaget till miljö och klimatförbättringar, försämra reseavdraget, sänka bensinskatten, försumma järnvägsunderhållet och avskaffa klimatbonusen för elbilar. Svekdebatten bubblar då Kristerssons gäng – där SD styr från kanten – i valrörelsen profilerade sig som landsbygdsfrämjande, och i desperation utlovade stora prissänkningar på bensin och diesel, men i slutändan gjorde de rika i storstäder till de stora vinnarna.MP väljer en annan väg. Istället för att fly utmaningarna möter vi dem och bygger ett starkare samhälle genom en grön och rättvis omställning i hela landet.

Några av förslagen i budgeten är:

En historiskt stor klimatsatsning på 100 miljarder per år i tio år. Nödvändigt att göra nu, istället för enorma summor till nästa generation. Där ingår även pengar till industrins omställning, till en utbyggnad av den förnybara energin och kraftiga satsningar på energieffektivisering och klimatanpassning.

En kraftig förstärkning av miljöarbetet jämfört med regeringens budgetförslag. Vi satsar på att stoppa överfisket och bevara levande sjöar och hav, skydda värdefull natur samt ersätta skogsägare som låter värdefull skog stå.

Ett träffsäkert reseavdrag, en leasingcheck och en klimatbonus för elbilar och höjd skatt på bensin- och dieselbilar.

4000 kronor i skattereduktion per person och år för människor som bor i landsbygd.

Höjt barnbidrag och studiestöd, höjd allmän pension, och högkostnadsskydd på tandvård.

Ökade generella statsbidrag till kommuner och regioner. Ökat stöd till kvinnojourerna och stödverksamheter för barn och unga.

En biståndsbudget där målet är 1,25 procent av BNI och 200 miljoner till Loss and damage-fonden inom COP27.

Självklart är kostnaden för att ställa om samhället stor – men kostnaderna för att låta bli, blir enorma för nästa generation. Därför gör vi stora investeringar nu, i miljö, radikalt minskade utsläpp, en trygg välfärd, ökad jämställdhet och mer rättvisa. Miljöpartiet har den politiska viljan.

Carina Tennfors, Ordförande Mp Enköping

Janine Alm Ericson, ekonomiskpolitisk talesperson, Mp