Om kostnader för el och drivmedel

Vi har alla noterat att priserna på el, bensin och diesel stiger. En starkt bidragande orsak är Rysslands krig mot Ukraina..

Många upprörs över höga priser. För en del innebär det ett rejält problem. Pengarna räcker inte.  Andra klagar över de höga priserna, men planerar samtidigt en kostsam utlandsresa.

Samhället ska bistå de som har svårt att klara höga priser, men inte subventionera dem som har gott om pengar och klarar lite högre kostnader. Därför är sänkta bensin- och dieselpriser fel väg att gå. Förutom att det gynnar dem som har råd, bidrar det till ökad efterfrågan i en tid när vi alla bör spara. Vi står inför en klimatkris vars konsekvenser vi knappast kan överblicka!

Sverige är just nu Europas största elexportör. I Frankrike är flera kärnkraftverk tagna ur drift för att de är gamla och slitna eller på grund av brist på vatten för att  kyla dem.

Priset på el är ännu högre i de baltiska länderna, i Finland och Köpenhamn jämfört med i Sverige.

Enköping planerar för ett nytt värmeverk. Det bör självfallet  även producera el. Behoven kommer att vara stora och alla bör bidra till ökad elproduktion!

Den svenska elexporten är en solidaritetshandling med dem som drabbas mer än vi. Därför bör vi försöka spara på el.  Det effektivaste sättet att sänka elpriserna uppnår vi om vi minskar elanvändningen med fem procent. I flera länder uppmanas medborgarna att spara på el. Men inte i Sverige. Varför?

Vi behöver mer el. Vi kan öka produktionen av sol och vindel. När det talas om ny kärnkraft vet vi att det tar lång tid och blir mycket dyrt att bygga. Kärnkraftverket Olkiluoto 3 i Finland som börjat producera el i år kostade 87 miljarder kronor jämfört med budgeterade 32 miljarder och tog 16 år att bygga!

Tomas Lagerwall