Uppmaning till regeringen – rädda välfärden

Besparingar inom skola, vård- och omsorg är ett hot mot välfärden.

I skolan riskerar vi att färre elever klarar kunskapskraven och hamnar utanför samhället. Därmed ökar rekryteringen till kriminella gäng.

Besparingar inom vården leder till längre vårdköer, till ökat lidande för patienter och risk för felbehandlingar.

En åldrande befolkning behöver mer vård- och omsorg.

Skola liksom vård- och omsorg är kommunernas ansvar. Regionerna sköter det mesta av sjukvården. Båda finansieras med skatt till kommun respektive region. Men statens roll blir allt viktigare. Problemet är att kommuner och regioner inte vet i förväg hur mycket pengar de kommer att få av staten. Ett annat problem är att pengarna ofta är öronmärkta för ett visst ändamål under en kortare tid, till exempel två år. Därefter ska kommunen eller regionen själv stå för kostnaderna. Det gör att kommuner och regioner ibland avstår från att ta emot öronmärkta pengar för viktiga ändamål.

17 av 21 regioner, däribland region Uppsala, kommer att behöva göra stora åtstramningar under 2023 och 2024.

Enköpings kommun ska under 2023 minska sina utgifter med många miljoner, vilket kommer att drabba alla verksamheter, nödvändiga investeringar, renoveringar och nybyggnationer.

I årets budget har regeringen anslagit 12 miljarder till kommuner och regioner, vilket kommunernas och regionernas intresseorganisation, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)  anser är helt otillräckligt. Denna uppfattning delas av många ekonomer och politiker i regioner och kommuner. Och enligt SKR kommer behoven att öka under 2024.

Miljöpartiet menar att huvudansvaret för att rädda välfärden ligger hos regeringen, dvs hos Tidöpartierna! Detta blir även särskilt tydligt inför kommunens budget 2024, då det ekonomiska läget ser än sämre ut.

Det är regeringens ansvar att finansiera ett ökat stöd till Kommuner & Regioner, vi behöver det beskedet nu !

Kenta Hällbom

Miljöpartiet i