Debatt – Kom ned från din höga häst, Richard

”I svaret på vår debattartikel om hotet mot folkbildningen visar Richard Carlsson ännu en gång hur SD och Tidöregeringen sätter sig på höga hästar och ser ner på folket.

För folkbildningen är läget lika allvarligt. Här är det tyvärr uppenbart att Sverigedemokraternas ideologiska motvilja när det gäller folkbildning styr regeringens politik. Att SD dessutom inte förstår hur folkbildningen är organiserad lyfter Richard väldigt tydligt fram genom att i sin position långt bort från den verksamhet som bedrivs tro att det finns en gigantisk ”organisation” som enkelt kan ”slimmas” utan att det får stora negativa konsekvenser. Vi kan inte annat än att undra om Richard någon gång besökt exempelvis Vuxenskolan, Studiefrämjandet eller ABF?

Med en miljöpartistisk regering hade kommuner och regioner fått ytterligare 26 miljarder kr 2024 utöver Tidöpartiernas budget för att rädda välfärden. Samtidigt hade folkbildningen värnats med en satsning på 650 miljoner kr. Detta är satsningar som skulle ha varit mer än välkomna i en ekonomisk kris och i en tid när vår demokrati behöver stärkas snarare än försvagas. För det är med en starkare välfärd, bättre möjligheter för alla att hitta nya vägar till jobb, fler mötesplatser, mer bildning och en klimatpolitik värd namnet som ett bättre samhälle byggs.”

Therese Metz (MP), kommunalråd

Helene Börjesson (MP), ordförande Kultur- och fritidsnämnden

Du kan läsa hela debattartikeln här – https://www.gd.se/2024-04-18/kom-ned-fran-din-hoga-hast-richard/