Debatt – Ebba pratar om fysikens lagar, men bryr sig bara om kulturkriget

”Energi- och näringsminister Ebba Busch har länge haft hög svansföring i energidebatten och hon hänvisar inte sällan till fysikens lagar i sin argumentation. Men ministerns påståenden om det svenska elsystemet vilar snarare på blind ideologisk övertygelse än på fysikens lagar. ”Du skola inga andra kraftslag hava vid sidan av kärnkraften” verkar vara ett av budorden enligt KD.

Det största problemet är dock inte Ebba Busch blinda tro på ny kärnkraft, vi har ju ändå religionsfrihet i Sverige, utan att högern motarbetar förnybar energi och energieffektivisering. Enligt en ny rapport stoppar Tidöpartierna 70–100 procent av nya vindkraftsprojekt. Högerstyrda kommuner runt om i Sverige motarbetar över 100 TWh förnybar energi och regeringen har ansökningar motsvarande 100 TWh havsbaserad vindkraft på sitt bord. Den förnybara energin behöver byggas ut för att förse både industrin och hushållen med billig och miljövänlig energi. Tänk om Ebba Busch vore hälften så intresserad av fysikens lagar – och att faktiskt sänka elpriset för företag och hushåll – som hon är av det politiska spelet. Alla förlorar på det kulturkrig som Ebba Busch har startat.”

Linus Lakso, energiingenjör och energipolitisk talesperson (MP)

Madelene Håkansson, distriktsordförande Gävleborgs län (MP)

Du kan läsa hela debattartikeln här – https://www.soderhamnskuriren.se/2023-11-14/ebba-pratar-om-fysikens-lagar-men-bryr-sig-bara-om-kulturkriget