Studiebesök hos Sustainabil

Miljöpartiet Gävleborg på studiebesök hos Sustainabil i Ockelbo

Igår var Miljöpartiet Gävleborg på studiebesök hos Martin på #Sustainabil i Ockelbo med Emanuel Hort, riksdagskandidat, och Madelene Håkansson, regionrådskandidat.

Martin konverterar och reparerar biogasbilar, vilket gör att många bilar som annars skulle behöva skrotas istället kan fortsätta rulla flera år. Resurseffektivt, ekonomiskt och klimatsmart! Biogas är ett helt förnybart bränsle som framställs av biologiskt material som avfall, gödsel och restprodukter från industrin som bryts ner i en syrefri miljö.

Biogasbilar skulle kunna bli ett alternativ för fler om det fanns bättre tillgång på biogasmackar! Martin efterfrågar därför stöd till etablering av nya biogastankställen, till exempel i Ockelbo så att biogasbilägarna inte måste åka till Gävle för att tanka. Det skulle också behövas regellättnader för att kunna konvertera fler bilmodeller till gasdrift. Något MP jobbar för! Ytterligare en åtgärd som skulle främja fler biogasbilar är om priset på gasen inte var kopplat till bensinpriset – vilket det är idag- där gasen ligger ett par kronor lägre fast den egentligen skulle kunna vara billigare än så.
Så roligt och inspirerande att besöka en lokal och klimatsmart bilverkstad i Ockelbo, dit kunder reser från hela landet!

Nu saknas bara biogasmacken i Ockelbo!