Klimat

• Ekologiska styrprinciper
  • Träbyggnadsstrategi
  • Utökad lokal förnyelsebar elproduktion

Att möta klimathotet har aldrig varit viktigare än nu. För det är nu som isen i Arktis smälter, kommuner runt om i Sveriger erfar grundvattenbrist och naturkatastrofer blivit fler och mer kraftfulla. Det är också nu som vi måste ta nödvändiga beslut för att leva upp till Parisavtalet, och minska våra utsläpp till en hållbar nivå. Klimatet kan inte vänta.

Vi vill se att hela Gislaveds kommun ställer om till en fossilfri ekonomi, den lokalt producerade förnyelsebara energin ökar och att samhället anpassas efter de klimatförändring som trots allt kommer att ske. Det är nu som nödvändiga lokala reformer måste genomföras.

Här visar vi lokal politik från Jönköpings län.

Jönköpings län Jönköpingslän behöver klimatterapi

Klimatförändringarna är inte ett problem som du ska lösa själv. Vårt recept för att bota Sveriges klimatoro är politik. Vi kallar det klimatterapi

Miljöpartiet i Jönköpings län vill

• Ställa om till 100% förnybart
  • Bygga ut länets tågtrafik
  • Modernisera med bättre cykel-och kollektivtrafik
  • Laga mer miljöriktig och god mat på skolor, sjukhus och äldreboende

Fyra av fem oroliga

Klimatförändringen är den fråga som oroar svenska folket mest. Ingen annan fråga oroar fler, inte ens arbetslöshet.

Inte dig det är fel på

Vi kan bara möta klimatutmaningen om vi gör det tillsammans. Klimatfrågan är också relativt enkel – Sverige behöver en politik som sänker utsläppen. Det är inte dig det det är fel på, det är politiken.

Svensk klimatterapi

1. Ställ om till 100 % förnybar energi
  2. Bygg ut hela landets tågtrafik
  3. Modernisera våra städer med bättre cykel- och kollektivtrafik
  4. Bygg skolor, bostäder och förorter klimatsmartare
  5. Låt mer avfall bli biogas för fordon
  6. Laga mer miljöriktig, god mat på skolor, sjukhus och äldreboenden
  7. Gör de klimatsmarta valen till de billigaste och enklaste alternativen för alla

Internationell klimatterapi

Sverige behöver göra villkorslösa åtaganden om att göra allt vi kan, och söka samarbete med konstruktiva länder från alla världens hörn istället för att skylla ifrån oss. Vi vill också att Sverige omedelbart börjar leverera de nya pengar som vi lovat FN till det internationella klimatarbetet.