Miljöpartiet delade ut kompensation till göteborgarna för chockhöjda månadskort

Göteborgare blev idag glatt överraskade när Miljöpartiet de Gröna i Göteborg delade ut en kompensation på 150 kronor till de som köpt de nya dyrare månadskorten. De är en symbolisk gest och ett plåster på såren för de 135 kronor som Alliansen chockhöjt månadskorten i Göteborg med från och med idag.

-Det är uppenbart många göteborgare tycker att det är helt fel väg att höja priset för att resa kollektivt. Det är en oacceptabel chockhöjning med mer än 20 procent för månadskorten. Det säger Karin Pleijel, Miljöpartiets oppositionskommunalråd som delade ut kontoladdningskort med 150 kronor utanför Västtrafiks biljettkontor på Drottningtorget under måndagen.

Alliansens höjning är ett dåligt politiskt beslut med många förlorare. Det är ett hårt slag mot klimatet när färre åker kollektivt när det blir dyrare och det är en fråga om jämlikhet då det drabbar många unga, studerande och personer med knapp ekonomi.

-Samtalen med göteborgarna idag gav en inblick i hur hårt det kan slå mot enskildas vardag. Människor tvingas prioritera i sin ekonomi där alternativet är att stanna hemma. Det är ett tecken på att höjningen slår hårt. Det säger Karin Pleijel.

Dessutom leder prishöjningar i kollektivtrafiken till en ökad biltrafiken i en redan ansträngd situation där det är svårt att komma fram och Västtrafik räknar med att färre reser kollektivt och därmed förlorar 50 till 100 miljoner kronor per år. Det äter upp en stor del av Alliansens påstådda besparing.