Tage expanderar när tjänsten fyller tio år

Göteborgs Stads framgångsrika föregångarsatsning med återbruk av möbler och prylar fyller tio år idag 6:e mars. Tage har hittills sparat 65 miljoner kronor och 1 600 ton minskade koldioxidutsläpp och ska nu bli ännu bättre med fler användare. Tage är en klimatsmart göteborgsuppfinning säger Karin Pleijel (MP) miljö- och klimatkommunalråd för Göteborgs Stads nya rödgröna styre.

Tage, som står för ta och ge, är en del av det cirkulära Göteborg. Stadens verksamheter kan få tag i det de behöver utan att köpa nytt till exempel kontorsmöbler. Sedan start har över 30 000 föremål förmedlats via Tage. Tjänsten var först ut i landet och har inspirerat en lång rad kommuner i Sverige till efterföljare som Stockholms Stocket och Malmös Malvin.

– Inga användbara saker borde slängas. Vi måste vara mer rädda om de prylarna vi redan har och använda dem igen, reparera eller redesigna. Det är helt nödvändigt för att klara omställningen och för att använda våra resurser smart. Tage är jättebra för att minska resursslöseriet och alla stadens verksamheter kan nu ännu enklare ta hjälp av tjänsten. Det säger Karin Pleijel (MP) miljö- och klimatkommunalråd i Göteborgs Stad.

Tage utvecklas nu och blir enklare att använda och får fler användare. Det innebär ökade besparingar, både i pengar och minskad klimatpåverkan. Nu ansluts även bolag som Göteborgs Hamn, Göteborg Energi, Business Region, Älvstranden, Renova och flera av de kommunala bostadsbolagen. I vår startar också ett samarbete med Göteborgs universitet för att cirkulera fler möbler och annan inredning så att ännu mer kan återanvändas.

– Tage är ett jättebra exempel på en smart lösning som bidrar till att staden kan nå miljö- och klimatmålen. Det är viktigt att alla stadens verksamheter ser sin roll som pådrivare i omställningen så att vi ökar takten för att Göteborg ska ha ett klimatavtryck nära noll till 2030. Det säger Karin Pleijel (MP).

Tage drivs av Göteborgs Stads Leasing AB.