Valhallabadet kan räddas

Det populära Valhallabadets framtid har diskuterats under lång tid. Nu är de rödgrönrosa och Alliansen överens om att det ska utredas hur mycket det skulle kosta att bevara badet för lång tid framöver.

Valhallabadet är idag en av Göteborgs mest uppskattade mötesplatser med över en halv miljon årliga besökare. Valhallabadets underhåll är kraftigt eftersatt och åtgärder behöver sättas in för att badet ska kunna användas framöver.

Därför kommer ledamöterna från de rödgrönrosa partierna och Alliansen ge det kommunala bolaget Higab AB i uppdrag att ta reda på vad det skulle kosta att renovera hela, eller delar av, Valhallabadet för att det ska kunna vara kvar som ett bad för lång tid framöver.

– Valhallabadet är en viktig och populär mötesplats över generationsgränser och för göteborgare från hela staden. Det vore en stor förlust för Göteborg om Valhallabadet skulle försvinna. Därför är det bra att bolaget utreder på vilket sätt det kan bevaras, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition.

Valhallabadet är byggt under 1950-talet i en tidstypisk arkitektur som ansågs så framstående att arkitekten Nils Olsson belönades med ett OS-brons i arkitektur 1948 för skisserna på det nya badet. De senaste åren har många göteborgare engagerat sig i att bevara badet. Det är Sveriges enda OS-medalj i arkitektur.

– Valhallabadet är på många sätt en unik miljö i vacker 50-talsarkitektur, med stora konstverk i glasmosaik och med väl tilltagna ytor för social samvaro, säger Karin Pleijel.