Åtgärder för ökat cyklande

Matias Swartling skriver i Gotlands Tidningar om Miljöpartiets förslag för ökat cyklande för hälsan och miljön.
Miljöpartiet de gröna vill investera i infrastruktur så att vi kan ta ansvar för klimatet och ställa om våra ohållbara resvanor. Vi vill bland annat fördubbla kollektivtrafiken, öka möjligheterna till att tanka förnybara bränslen och bygga fler cykelbanor. Vi vill minska antalet körda mil med bil samtidigt som vi ser att framför allt landsbygdsbor har svårt att kunna låta bilen stå. För en levande landsbygd är det än viktigare att vi ser till att det finns förnybara bränslen att tanka och att nya innovativa sätt att samåka utvecklas.

Cykelhandlare jag har pratat med har sett en betydligt ökad försäljning av elcyklar. Allt fler vill förflytta sig på cykel och då är det glädjande att det finns fler möjligheter för dem som vill men inte hade tillräckligt med kraft att kämpa mot vinden eller backarna tidigare. Vi vill göra det säkrare och enklare att ta cykeln varför vi har flera satsningar, både för riket och på Gotland:

• bygga ut och förbättra cykelvägarna
  • göra det lättare att ta med cykeln i kollektivtrafiken
  • förenkla trafikreglerna för cyklister
  • införa lägre hastighetsgränser för biltrafik i städerna
  • skatteavdraget för bilresor till arbetet bör ersättas med ett milavdrag, lika stort för cykel och kollektivtrafik som för bil
  • inrätta en fond för cykelsatsningar som kommuner kan söka medel ur för att finansiera förbättring av cykelinfrastrukturen
  • Region Gotland som enskilt största arbetsgivare på ön ska på olika sätt stimulera sina anställda till att cykla

Att cykla är både bra för hälsan och miljön. Cirka 30% av antalet bilresor är idag kortare än 3 km och hälften är kortare än 5 km. Om man börjar där det är enklast tar vi oss steg för steg till ett klimatsmart samhälle.

Matias Swartling (MP)

Publicerad i Gotlands Tidningar 6 september