Gustav Fridolin pratade skola på Stadsbiblioteket

Vid ett välbesökt arrangemang om Miljöpartiets skolpolitik på Stadsbiblioteket i Halmstad fokuserade Gustav Fridolin på lärarens betydelse i skolan. Han framhöll att det måste finnas tid för läraren att möta varje elev efter elevens förutsättningar.

I nuläget anser 9 av 10 lärare att de får ägna för mycket tid åt administration i förhållande till den tid de kan lägga på det pedagogiska arbetet. Detta vill Miljöpartiet ändra på. Tiden som en lärare lägger på dokumentation måste minska och övrig personal i skolan är viktig för att lärare ska få tid att möta eleven i det pedagogiska arbetet.

Miljöpartiet vill också ge lärare befogenhet att ordinera extra stöd för elever som är i behov av detta. Vi tror att lärare i ett tidigt skede kan identifiera detta och då vill vi undvika en lång byråkratisk process innan elever får det stöd de behöver. Miljöpartiet ser också vikten av stöd i de tidiga årskurserna. Gustav berättade att idag ges mer stöd till eleverna i de äldre åldrarna.

Gustav tryckte också på att läraryrket ska värderas som ett av våra allra viktigaste yrken. Det behövs statliga insatser, så att alla kommuner kan höja lärarlönerna. Miljöpartiets bedömning är att det behövs skjutas till fem miljarder årligen för detta. För att finansiera det behöver vi backa en mindre del av de skattesänkningar som Alliansen genomfört.

Gällande friskolor menar Gustav att valfrihet genom det fria skolvalet kan ge mångfald men att olikheter mellan skolor inte får innebära att vissa val blir fel eller att elever på vissa skolor inte får en kvalitativ utbildning. Det får heller inte förstärka segregationen. Tvärtom måste en aktiv skolpolitik göra att det fria skolvalet istället medverkar till att bryta segregationen. Gustav berättade att Miljöpartiet vill bygga upp 100 profilutbildningar i Sverige på skolor i områden som idag blir bortvalda.

Vi måste även ha ett system som kan ge oss tillit till de som får tillstånd att driva skola. Då går det inte att ha det som idag där de som vill driva skolor med det överordnade syftet att tjäna pengar tillåts göra det. De pengar vi lägger in i skolverksamheten, ska stanna i verksamheten. Skolinspektionens uppgift ska vara att se till att det blir så.

För Miljöpartiet är skolan en av de viktigaste investeringarna för framtiden. Det är politikens uppgift att se till att ge alla elever förutsättningar att lyckas i skolan. Då behöver skolan tid, tillit och resurser.