Ta bort farorna som lurar i barnens vardag

Gästkrönika av Tove Bergman i Hallandsposten.

En giftfri vardag. Det borde vara självklart. Framför allt i de miljöer där barn och ungdomar vistas. Tyvärr är det ofta precis tvärtom. I många hem är det just barnens rum som innehåller flest hälsofarliga kemikalier. Inte för att någon vill att det ska vara så. För att vi inte har tillräckliga kunskaper om det vi omger oss med. Vi vet oftast inte om plastleksakerna innehåller hormonstörande ftalater eller bisfenol A eller något annat olämpligt. Vi vet inte om sängmadrassen är flamskyddsbehandlad. Om gardinerna är det. Om möblerna. Vi vet inte om det dröjer kvar några giftiga färgrester eller andra kemikalier i kläderna.

Vi vet kort sagt inte vad det är för faror som lurar i hörnen. Det är ju för övrigt knappast vuxna som kryper omkring i dammet på golvet. Knappast vuxna som stoppar saker i munnen. Oavsett om de går att äta eller inte. Oavsett om de råkar innehålla lättflyktiga farliga ämnen eller inte. Vi vet ju alltför sällan ens fullt ut vad maten vi äter innehåller.

Barn är dubbelt utsatta. De är mer känsliga för påverkan av olika kemikalier och samtidigt mer exponerade.

Ett av de viktigaste beslut vi i Femklövern tagit under den här mandatperioden är att år 2014 kartlägga situationen i kommunens verksamheter, så att vi kan få en bild av vilka hälsofarliga kemikalier som finns i förskolor och skolor, på lekplatser och idrottsanläggningar. Allra viktigast är att kartlägga och sedan åtgärda inomhusmiljöerna där de yngsta barnen vistas.

Det är bråttom! Både att genomföra kartläggningen och att sedan omedelbart rensa ut de värsta farorna.

Framför allt gäller det att se till att vi framöver hela tiden gör rätt när vi köper in nytt till förskolor och skolor. Det gäller att välja miljömärkt tvål, ekologiskt producerade livsmedel och giftfria leksaker och textilier. Det gäller att välja rätt byggmaterial när vi renoverar eller bygger nytt, att välja rätt städmetoder och att komma ihåg att öppna fönstren och vädra lite då och då.

Allra viktigast är att hela tiden komma ihåg att det går att förändra. Det går att minska andelen hälsofarliga kemikalier i barns och ungdomars vardag. Det går att avgifta vardagen! Det handlar bara om att skaffa sig mer kunskap och att tänka efter, före.

Tove Bergman, gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Halmstad