Debatt i kommunfullmäktige

Här är det anförande som Marie Strid höll i den allmänpolitiska debatten 3 mars 2022.
Ordförande, ledamöter och åhörare:
Miljöfrågorna är mer aktuella än någonsin. Miljöpartiet konstaterar att kampen för att föra frågor om miljön högst upp på kommunens agenda behöver fortsätta med oförminskad styrka för den styrande majoriteten i Härryda gör inte tillräckligt.
Miljöpartiet vill uppmärksamma tre områden där vi måste göra mer.

Natur och Klimat
Drygt 250 år av mänsklig inverkan på klimatet. Världens klimatforskare är eniga. Det är nu vi måste göra något. Väntar vi blir åtgärderna svåra att leva med. Vår natur är central för vår framtid. Naturen med dess ändliga resurser men också som ett hopp för framtiden.

Utbildning och kultur
Betydelsen av utbildning för jämlikhet, för demokrati, för hälsa och för att lösa klimatkrisen men också för varaktig fred och mänskligt välmående kan aldrig förbises eller ifrågasättas.
Läsandets betydelse för att lära av tidigare erfarenheter i såväl skön- som facklitteratur.

Kulturens betydelse för att bygga broar och som vidgar våra perspektiv.

En grön omställning
Vi som tror på att det är fullt möjligt att ha ett liv i samklang med den natur som är förutsättningen liv. Som vet att våra politiska beslut påverkar så många fler än oss själva och som bestämt oss för att vi måste lyssna till den kunskap som säger att vi måste göra mer och vi måste göra det NU!

Vi som vill bidra till en hållbar framtid vill kunna göra enkla beslut i vår vardag. Vi vill kunna välja det mest klimatsmarta vi kan.
Därför har vi i MP Härryda vårt fokus på en grön omställning Därför kämpar vi för att skydda vår natur. Därför vill vi satsa på kultur och utbildning och för att alla som bor i Härryda enkelt ska kunna göra gröna val i sin vardag.

Jag trodde inte att jag så snart igen skulle stå i den här församlingen och konstatera att ytterligare en IPCC rapport har påtalat att vårt klimat är under attack. Klimatet är hotat. Det är hotat nu och det är hotat här.

Vår planet har varit med om fem massutdöenden. Den sjätte pågår just nu och just här. Det är det första som skapats av en enskild art – av oss människor.

Vi har nya erfarenheter från en ännu inte avslutad pandemin. Den har lärt oss vad vi förmår, vad vi kan åstadkomma när vi alla hjälps åt.

Precis som föregående talare i den allmänpolitisk debatten påpekat så kan vi inte undvika att också ta in det som händer runt omkring oss. För att visa på vår solidaritet med det ukrainska folket och för att påminna om varför vi aldrig får sluta kämpa för fred och frihet avslutar jag med ord från en som :

Krig tar slut.
Ledarna tar varann i hand.
Den åldrande modern fortsätter vänta på sin son.
Den unga flickan väntar på sin älskade.
Barnen väntar på sin far.
Jag vet inte vem som sålde hemlandet.
Men såg vem som betalade priset.

(av Mahmoud Darvish, fritt översatt från engelska )

TACK!