Huddinge kommun ska minska den arbetsrelaterade utmattningen för pedagogisk personal i förskolor

Förskolenämnden har tagit fram en handlingsplan för att minska den arbetsrelaterade utmattningen i Huddinges kommunala förskolor. Förskolenämndens ordförande betonar vikten av att förbättra personalens arbetsmiljö.

Den arbetsrelaterade utmattningen bland pedagogisk personal i Huddinge kommuns kommunala förskolor har varit hög under längre tid. Därför har en långsiktig handlingsplan tagits fram innehållande 10 övergripande punkter med åtgärder och aktiviteter i syfte att minska den arbetsrelaterade utmattningen bland pedagogisk personal i Huddinges kommunala förskolor.

Personalen i Huddinge kommuns förskolor gör varje dag ett oerhört värdefullt arbete med att göra barnens tid i förskolan rolig, trygg och lärorik. Att den arbetsrelaterade utmattningen hos förskolans personal varit hög år efter år måste åtgärdas. Jag värdesätter därför högt att vi nu har en handlingsplan på plats. Det är ett viktigt steg för att minska den arbetsrelaterade utmattningen och öka arbetsglädjen.Säger Louise Rollins (MP) Förskolenämndens ordförande.

Förskolenämnden beslutade i verksamhetsplan 2023 att Barn- och utbildningsförvaltningen skulle på ett metodiskt och systematiskt sätt arbeta för att minska den arbetsrelaterade utmattningen bland pedagogisk personal i förskolorna. Nu har uppdraget rapporterats till nämnden och en handlingsplan tagits fram.

Information
Tjänsteutlåtande, rapport och handlingsplan finner du i handlingarna, ärende 5, till FSN 27/3 2024. Länk till bilagor