Trafikverket kryper till korset

Miljöpartiet i Huddinge välkomnar Trafikverkets begäran att få planera om Södertörnsleden. Men Miljöpartiet riktar samtidigt skarp kritik mot Trafikverket.
Trafikverket har under många år planerat Södertörnsleden helt i strid med lagstiftningen och trots att de också länge känt till de kommande överklagandena. Det bekräftade Trafikverket själva när de igår besökte Huddinge kommun.

• Trafikverket har byggt projektet på falska grunder säger Marica Lindblad, oppositionsråd för Miljöpartiet i Huddinge. De har styckat upp vägen för att undvika en tillåtlighetsprövning. De har trixat med trafikprognoser, årtal och körfält och de har struntat i riksintresset för friluftsliv och höga naturvärden, helt emot Miljöbalken.

Miljöpartiet i Huddinge har under många år försökt påverka såväl Trafikverket som Huddinge kommun. Ståndpunkten har varit att göra om och göra rätt. Trafikverket har nu själva insett att de inte kommer att vinna den juridiska striden och därför valt att backa. Självklart vilar också ett stort ansvar på majoriteten i Huddinge kommun som hittills bara gått i Trafikverkets ledband.

• Det är oroande att en statlig myndighet som Trafikverket envetet drivit projektet så långt, trots olagligheten fortsätter Marica Lindblad. Det här nonchalanta sättet att hantera vägprojekt är mycket kostsamt och man borde självklart ha gjort ett omtag för flera år sedan. Nu hoppas vi på ett verkligt omtag som sätter klimat, människor och miljö i fokus, något som majoritetspartierna i Huddinge varit helt ointresserade av hittills. Nu finns heller inga som helst undanflykter för att inte prioritera upp Spårväg Syd, avslutar Marica Lindblad.

Marica Lindblad

Oppositionsråd Miljöpartiet de Gröna i Huddinge