Vem ansvarar för ett tillfredsställande inomhusklimat?

Tidigt under året lämnade Miljöpartiet de gröna Skövde genom mig in en motion som tog fasta på inomhusklimatet i de fastigheter där biståndsbedömda medborgare bor. I SLA har under försommaren flera insändare berört frågan om vad som kan göras för att åstadkomma ett tillfredsställande inomhusklimat och vems ansvaret är.

Förslaget från verksamheten har varit att klä personerna svalt och erbjuda glass samt att det inte är verksamhetens ansvar utan fastighetsägaren. I mitt tycke är det inte helt ok att möta klimatanpassningen av vården att erbjuda glass eller skyffla över ansvaret till fastighetsägaren. Om inte fastigheten är lämplig att bedriva verksamheten i måste en annan lösning tas fram. Inte som nu fortsätta att vårda sköra personer i för varma lokaler. En ohållbar lösning i längden.

I den akuta situationen kanske kylande åtgärder för den enskilde fungerar, men klimatförändringen är ingen akut situation. Effekterna av klimatkrisen har varit kända länge och åtgärder för att säkerställa att lokalerna uppfyller de krav som finns borde varit adresserade tidigare.

Det finns tekniska hjälpmedel som kan användas att sänka temperaturen i lokaler där den funktionen inte är inbyggd från början. Ett ansvar som främst faller på verksamheten som har ansvaret för de biståndsbedömda patienterna.

Den långsiktiga lösningen är antagligen att ersätta de uttjänta lokalerna med ändamålsenliga sådana. I omställningen till vård närmare patienten innebär att mycket av vården sker i hemmet. Här är fastighetsägaren troligtvis patienten själv med respektive i förekommande fall. Kommer då verksamheten att kräva en ombyggnad av hemmet för att uppnå ett gott inomhusklimat? Eller görs en bedömning från fall till fall där faktorer i den egna fastigheten kan omöjliggöra våden i hemmet – att hålla ett godtagbart inomhusklimat är då en sådan faktor.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram riktlinjer för inomhusklimatet och tydligt påpekat att den skall vara mellan 20-26 grader samt att extra hänsyn skall tas till lokaler där sköra personer vistas långvarigt.

Så frågan till vård- och omsorgsnämnden är vems är ansvaret för patienterna?

Peter Sögaard

Miljöpartiet de gröna Skövde

Insändare i Skaraborgs Allehanda 2023-06-26, https://www.sla.se/2023/06/26/vem-ansvarar-for-ett-tillfredsstallande-inomhusklimat-30527/