81 miljoner till Järfällas välfärd i historisk vårändringsbudget

Miljöpartiet och Socialdemokraterna, tillsammans med samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna, meddelade förra veckan en satsning på 15 miljarder till regioner och kommuner. För Järfällas del handlar det om ett tillskott på 81 miljoner kronor.
Coronakrisen slår hårt mot oss allihopa i alla delar av samhället. För att stötta kommunerna i den här svåra tiden har regeringen kunnat snabbt implementera en rad olika åtgärder, tack vare en historiskt låg statsskuld och en bra samarbetsvilja i Riksdagen.

— Det handlar om satsningar på vården, satsningar för att rädda svenska jobb, och satsningar för en snabb återhämtning, säger vår riksdagsledamot Amanda Palmstierna.

Nu i vårändringsbudgeten kommer en historisk satsning på landets kommuner. De ekonomiska effekterna av covid börjar redan synas, och enligt Sveriges Kommuner och Regioner kommer kommunernas skatteintäkter vara cirka 1 procentenhet lägre under 2020 än tidigare beräknat. För Järfällas del skulle det handla om ett hål om 36 miljoner kronor. För att stötta kommunerna i det här läget satsar regeringen sammanlagt 15 miljarder, varav 81 miljoner ska till Järfälla. Tillsammans med tidigare initiativ har Järfälla nu blivit tilldelad  121 miljoner kronor i nya medel.

— Kommunerna hade det redan före coronakrisen tufft och krisen riskerar att göra det ännu värre, därför är det mycket glädjande att staten skjuter till pengar säger Mikael Jämtsved, gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Järfälla.