Ingen folkomröstning om tiggeriförbud

Tiggeriförbudsinitiativet nådde inte fram. Låt oss gå vidare med att lyfta och stärka människor istället.

I dag konstaterade Järfällas kommunförvaltning att initiativet om tiggeriförbud inte har lyckats med att få ihop de underskrifter som behövs för att frågan ska väckas. För oss gröna är detta mycket glädjande.

– Det hade varit ett märkligt val att mitt i klimatkrisens, bostadskrisens, flyktingskrisens 2020 lägga månader i den offentliga debatten och miljoner i skattekronor på att debattera en åtgärd som inskränker yttrandefriheten och bara fördjupar dessa människors utsatthet, säger Mikael Jämtsved, gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Järfälla.

Framöver hoppas Miljöpartiet att vi lyssnar till organisationer såsom Amnesty, Röda Korset, Stadsmissionen och Svenska kyrkan när de säger att tiggeriförbud bara försvårar deras insatser för att stärka dessa individer, och att vi istället bidrar till deras viktiga arbete med att hjälpa människor ur fattigdom.