Frys inte biståndet till Unrwa

Miljöpartiet vill att den svenska regeringen och Sida omedelbart backar från sitt beslut att frysa bidragen till flyktingorganet Unrwa. Det enorma lidandet och mördandet av kvinnor, barn och civila borde mötas med all tillgänglig nödhjälp. Att kollektivt bestraffa nära två miljoner människor för ett antal medarbetares koppling till Hamas är barbariskt och kommer kosta många människoliv, skriver Janine Alm Ericson, biståndspolitisk talesperson (MP), på Expressens debattsida.

I snart fyra månader har bomberna fallit över civilbefolkningen i Gaza. När man tror att man sett det värsta, möts man i nyheterna av något ännu värre. 26 000 människor har hittills mördats, varav över 10 000 är barn. Gravida kvinnor tvingas till kejsarsnitt utan bedövning. Tio barn om dagen tvingas amputera armar eller ben. Sjukhus och flyktingläger har jämnats med marken. En svältkatastrof står inför dörren och nödhjälpen till Gazas befolkning är viktigare än någonsin.

Unrwa – livlinan för hundratusentals palestinier

Nu pausar land efter land biståndet till Unrwa, livlinan för hundratusentals palestinier. Detta på grund av uppgifter om att ett antal medarbetares koppling till Hamas terrorattack i Israel.

Hur oacceptabla uppgifter det än är, kan inte hundratusentals människor straffas av vad enskilda personer valt att göra. Sverige måste tänka om – och återuppta biståndet till Unrwa så snart som möjligt.

Det civila lidandet i Gaza kommer att definiera oss som generation. Precis på samma sätt som vi i dag ser tillbaka på historiens krig, förtryck och folkmord och frågar oss hur det kunde ske, kommer framtida generationer se på det som händer just nu i Gaza och fråga sig hur vi som lever nu kunde låta det ske.

Det är ett sådant mörker att ord inte räcker till. Det enorma lidandet och mördandet av kvinnor, barn och civila borde mötas med all tillgänglig nödhjälp, och Israel borde möta press, krav och sanktioner från omvärlden.

Men i stället väljer såväl Sverige och länder som USA, Tyskland och Storbritannien att frysa biståndet till Unrwa – den organisation som enligt FN har bäst förutsättningar att minska lidandet för civilbefolkningen och som nu står för 80 procent av den nödhjälp som kommer in i Gaza.

Regeringen borde backa omedelbart

Den svenska regeringen och Sida borde omedelbart backa från sitt beslut att frysa bidragen till Unrwa. Indraget stöd till organisationen, som i dag är hundratusentals palestiniers enda hopp i ett kolsvart mörker, är cyniskt och ställer oss på fel sida om historien.

De uppgifter som framkommit om medarbetares koppling Hamas är givetvis både allvarliga, totalt oacceptabla och något som FN måste komma till botten med det så att det inte förekommer igen. Men att kollektivt bestraffa nära två miljoner människor är barbariskt och kommer kosta många människoliv.

Omvärlden behöver göra mer för att stoppa det besinningslösa våldet mot, och mördandet av, civilbefolkningen. I stället för att dra in stödet till Unrwa borde Sveriges regering verka för ökade sanktioner mot Israel, en permanent vapenvila, mer humanitär hjälp och en hållbar fredsprocess som leder till en rättvis tvåstatslösning.

Regeringen måste ta ansvar på riktigt. Inte se på när civila, kvinnor och barn dör – av både bomber och hunger. Det är inte värdigt Sverige.

Här hittar du debattartikeln i Expressen.

Isabella Lövin debatterar mot biståndsministern

Även Miljöpartiets Isabella Lövin, toppkandidat i EU-valet och f d biståndsminister, är skarpt kritisk till beslutet att frysa biståndet.

– Unrwa har en väldigt viktig roll på Gaza och för palestinierna. 80 procent av all nödhjälp som går till de kvinnor och barn, sårade, skadade och lidande som befinner sig instängda under belägring går via just Unrwa. Givarna måste fortsätta ge till Unrwa för att nödhjälpen ska komma fram, säger Isabella Lövin i en debatt i TV4 mot biståndsminister Johan Forsell (M).

Se hela debatten i TV4 här.