Gabriella Kärnekull Wolfe tilldelas årets Zaida Catalán-pris

Gabriella Kärnekull Wolfe får priset för sitt stora mod, driv och intelligens. För att hon står på barrikaderna i kampen mot sexuella övergrepp och kommersiell sexuell exploatering.

Grön Ungdom har i år tilldelat Zaida Catalán-priset till Gabriella Kärnekull Wolf. Gabriella var under Metoo-hösten med och startade upproret #intedinhora. Nu är Inte Din Hora en förening som erbjuder gemenskap och en plattform att göra sina röster hörda för utsatta.

Juryns motivering

Inte Din Hora fyller ett stort tomrum i den offentliga debatten där man tidigare annars bara har pratat om – inte med – de som faktiskt har erfarenhet av prostitution. Gabriella Kärnekull Wolfe verkar i Zaida Cataláns anda genom att outtröttligt ta kampen för jämställdhet och mot kommersiell sexuell exploatering. Hon visar på stort mod och människokärlek när hon öppet delar med sig av sina egna erfarenheter för att på så sätt kunna hjälpa andra i liknande situationer.

I början av 2022 utsågs Gabriella till Sveriges första ombudsman mot kommersiell sexuell exploatering av barn. Hon har även tagit fram nya lagförslag som både kan förstärka och täppa till luckor som finns i den nuvarande lagstiftningen. I likhet med Zaida använder sig Gabriella av juridiken som ett viktigt verktyg i kampen för en bättre värld.

Juryn är stolta att dela ut priset till Gabriella Kärnekull Wolfe. De är enormt imponerade över allt hon uträttat hittills och ser fram emot att följa hennes arbete.

Juryn består av: Gustav Fridolin, f.d. utbildningsminister och språkrör för Miljöpartiet och Grön Ungdom, bland annat tillsammans med Zaida, Anders Wallner, f.d. partisekreterare och vän till Zaida Catalán, Lina Ploug, f.d ordförande för ROKS och vän till Zaida Catalán.

Ett pris i Zaida Cataláns ära

Zaida Catalán var aktivist, jurist, tidigare språkrör för Grön Ungdom och internationell expert på mänskliga rättigheter och kvinnorättsfrågor. Hon blev mördad under ett uppdrag för FN i Kongo-Kinshasa där hon undersökte brott mot mänskliga rättigheter. I samband med Zaidas födelsedag, den 6 oktober, delar Grön Ungdom ut Zaida Catalán-priset i hennes ära.

Den som mottar Zaida Catalán-priset är en person som:

• Står upp för mänskliga rättigheter, kvinnors rättigheter, djurs rättigheter eller arbetar mot miljöförstöring
  • genom sin handling visar på stort mod
  • genom sin handling visar på stor människokärlek
  • kämpar för en bättre och fredligare värld
  • inte använder våld som metod
  • handlar på ett sätt som juryn tror att Zaida Catalán skulle ha beundrat.

På bilden syns juryn (minus Gustav Fridolin), Chiles ambassadör och Zaidas mamma och syster