Märta Stenevi bar Nobelklänning från REMAKE Skåne Stadsmission

Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi kom till Nobelfesten 2023 i en klänning tillverkad av återvunna tyger. För design och produktion står Skåne Stadsmission och deras hållbara varumärke REMAKE.

Sex år har gått sedan Bea Szenfeld och Naim Josefi designade isbergsklänningen till Alice Bah Kuhnke under Nobelfesten 2017. Polarisarna smälter nu i rasande fart. Märtas Stenevis klänning för Nobelfesten 2023 är en fortsättning på Bah Kuhnkes ikoniska klänning, när isbergen nu fortsätter smälta och havet ligger öppet.

– Klänningen är fantastisk och jag är mycket imponerad av resultatet. Att klänningen bidrar till både miljömässig och social hållbarhet gör det hela ännu bättre. Jag vill uppmuntra till hållbart mode, där second hand och återbruk är bra och cirkulära alternativ till nyproducerade kläder, säger Märta Stenevi.

Märta Stenevis Nobelklänning följer en fin tradition av politiker som använder sig av lånat eller återbrukat till Nobelfesten. Utöver sina centrala roller inom Miljöpartiet har Märta Stenevi också varit regionråd i Skåne och kommunalråd i Malmö. Att samarbeta med Skåne Stadsmission för klänningsuppdraget föll sig därför naturligt.

Efterskänkta slipsar blir klänning

Hennes Nobelklänning är gjord av tyger från slipsar och blusar samt tygprover som efterskänkts till Skåne Stadsmission från en textilkonstnärinna.

– Det är ett spännande och mycket ärofyllt uppdrag att vi får göra en Nobelklänning till Märta Stenevi, säger Lina Göransson, som står för designen.

Mot masskonsumtion och linjär konsumtion

REMAKE har en tydlig idé med klänningen. De vill uppmärksamma att dagens textilindustri, masskonsumtion och linjära konsumtion bidrar till den globala uppvärmningen. Vilket i sin tur leder till bland annat issmältning och höjda havsnivåer.

– För att uppmärksamma detta är färger och modell inspirerade av ishav, glaciärer och smältande isberg. De skarpa, spetsigt formade axlarna symboliserar isbergen och i ärmarna och kjolens fall återges alla vackra färgskiftningar från de stora ishaven, säger Lina Göransson.

Nobelklänningen kommer så småningom att auktioneras ut på Skåne Stadsmissions egen butik på Tradera.

– Det känns extra bra att få göra detta med REMAKE eftersom intäkterna från försäljningen av klänningen kommer att gå till de som lever i utsatthet i Skåne, säger Märta Stenevi.

Återanvända ostron i öronen

Till klänningen bär Märta Stenevi, precis som förra året, smycken designade och tillverkade av Mia Larsson. Materialen är återanvända ostronskal från restauranger och vänners måltider, som konstfullt samverkar med det återvunna silvret.

– Mias smycken tar tillvara materialen ur havet och tillverkas med respekt för både natur och människa. Jordens resurser och människors livsvillkor måste få sätta ramarna för vårt klädintresse och både Remake och Mia visar att det är möjligt, avslutar Märta Stenevi.

Fakta om klänningsproduktionen

Remake Skåne Stadsmission har producerat klänningen i ateljén i Malmö.

Klänningen är gjord av tyger i bomull och satin från slipsar, blusar och tygprover, som skänkts till Gåvoinlämningen som drivs av Skåne Stadsmission.

Fakta om REMAKE Skåne Stadsmission

REMAKE är Skåne Stadsmissions eget klimatsmarta varumärke. Produkterna tillverkas lokalt, tillsammans med personer i arbetsträning. Verksamheten bidrar både till ett bättre klimat och ett socialt hållbart samhälle.

Genom att återvända, laga eller göra om produkter och material som annars skulle gå förlorade, ges materialet eller produkten en andra chans. Samtidigt värnar vi om miljön. Vi utgår alltid från skänkt material när vi tar fram nya produkter. Vi ser också till att det finns olika svårighetsgrad i tillverkningsprocessen för att kunna erbjuda arbetsuppgifter till människor med olika förutsättningar och kunskap.